Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Finansiella rapporter

De var motorn när Axfood utklassade marknaden: ”Fortsätter attrahera befintliga och nya kunder”

Publicerad: 21 april 2022, 05:42

Willys och gränshandeln, i form av Eurocash, var motorn i Axfoods tillväxt.

Axfood presterade en imponerande start på 2022. Utfallet var långt över index för dagligvaruhandeln. Willys var motor – med god hjälp av gränshandeln.


Ämnen i artikeln:

AxfoodHemköpWillysTempo

Svensk Dagligvaruhandels index för årets inledande tre månader visar att försäljningen steg med 1,3 procent jämfört med samma period förra året

Axfood kom upp i 4,1 procent trots att påskinköpen i huvudsak gjordes i mars i fjol.

– Vi har haft ett fortsatt högt tempo i alla delar av verksamheten under det första kvartalet och vi inleder året med en detaljhandelstillväxt som är betydligt högre än marknadens. Det visar att våra mat- och butikskoncept fortsätter attrahera befintliga och nya konsumenter som efterfrågar prisvärd, bra och hållbar mat, säger Axfoods vd och koncernchef Klas Balkow i delårsrapporten.

Willys och gränshandlaren Eurocash ingår i samma rörelsesegment i Axfoods redovisning och dess tillväxt uppgick till 5,5 procent totalt och 4,1 procent i jämförbara butiker.

– Eurocash omsättning ökade mycket kraftigt efter att reserestriktionerna hävdes i början av kvartalet. Trots ökningen var Eurocash omsättning fortfarande lägre än första kvartalet 2019.

Hemköps egenägda butiker, de handlarägda butikerna i samma kedja och Tempo redovisas för första gången ihop.

Detaljhandelstillväxten uppgick till 1,6 procent totalt respektive 1,3 procent i jämförbara.

Axfoods vd Klas Balkow.

Foto: Stefan Nilsson

– Tillväxten drevs trots höga jämförelsetal och en negativ påskeffekt av en positiv utveckling i egenägda butiker där ökad kundtillströmning i citylägen kännetecknade även detta kvartal. Tempo mötte höga jämförelsetal för kvartalet och minskade något jämfört med första kvartalet föregående år, konstaterar Klas Balkow.

Axfoods rörelseresultatet uppgick till 835 miljoner kronor jämfört med 565 miljoner kronor samma kvartal 2021 och inkluderade jämförelsestörande poster om netto 182 miljoner kronor.

Rörelsemarginalen uppgick till 5,0 procent (4,3 procent).

Dagligvarunytt har tidigare berättat att Axfood sålde Mat.se till Mathem 1 mars och fick betalt i nyemitterade aktier i Mathem.

Ägarandelen i Mathem uppgår till 16,5 procent och därmed är Axfood näst största ägare i e-handlaren.

Reavinsten uppgick till 221 miljoner kronor.

Thomas Ohlén

Reporter

thomas.ohlen@bonniernews.se

Ämnen i artikeln:

AxfoodHemköpWillysTempo

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev