Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Finansiella rapporter

Dåligt väder för XXL – försäljningen sjönk och resultatet försämrades kraftigt

Publicerad: 27 april 2022, 05:39

XXL fick en tuff start på året.

Foto: Daniel Norman

Sporthandeln i stort backade under det första kvartalet. XXL är inget undantag. Den jämförbara försäljningen i Sverige sjönk med 13,4 procent.


Ämnen i artikeln:

XXL

XXL fick en bra start på vintersäsongen med fin försäljning i december. Men första kvartalet 2022 bjöd emellertid på sämre vinterväder och mer utmanande förutsättningar för sporthandeln i stort. 

I Sverige till exempel sjönk försäljningen med 9,6 procent, visar Svenskt Sportforums Sportindex som släpptes i går. 

XXL omsatte 1 984 miljoner norska kronor under kvartalet, vilket är 8,4 procent sämre än samma period i fjol. 

I Sverige landade omsättningen på 540 miljoner norska kronor, vilket innebar ett tapp på 16,3 procent. Mätt på jämför bara enheter och i lokala valutor sjönk försäljningen med 13,4 procent. 

– En ovanligt lyckad julhandel och start på vintersäsongen, med tidigarelagd konsumtion som följd, och en sämre vinter än vanligt är skälen till det svagare resultatet i Q1. Med det sagt finns viktiga ljusglimtar att dröja kvar vid; padel ökar med upp mot 50 procent i Sverige, och hemmaträningssegmentet, som vuxit ordentligt under pandemin växer också i Q1 med upp mot 20 procent, säger Anders Lindblom, vd för den svenska verksamheten. 

Medan januari och februari var tuffa månader för såg utvecklingen bättre ut i mars där kedjan växte på samtliga marknader, skriver XXL i delårsrapporten. I Sverige var tillväxten 5,7 procent. 

– Mars var den klart starkaste månaden i kvartalet och vi är väl förberedda för både vår- och sommarsäsong. I fjol slet vi med både cykelkris och pandemi, men nu har vi närmare 100000 cyklar på lager redan vid säsongstart, säger Anders Lindblom. 

I början av året tvingades XXL hålla butiker i Norge och Österrike stängda på grund av smittläget kring covid-19. 

Det kompenserade emellertid av en högre försäljning online. Trots det visade e-handeln upp en negativ tillväxt på 19,4 procent för perioden jämfört med första kvartalet 2021. 

XXL redovisar en rörelseförlust på 127 miljoner kronor, vilket ska jämföras med ett rörelseresultat på 16 miljoner kronor samma period i fjol. 

Resultatet påverkades negativt av högre fraktkostnader. Fler reaaktiviteter som en följd av den dåliga utvecklingen för marknaden gjorde dessutom att marginalerna var lägre vilket också påverkar. 

Den svenska verksamheten redovisar ett EBIDTA-resutlat på 26 miljoner kronor, vilket innebar en försämring med 46 miljoner norska kronor. XXL förklarar det med en lägre försäljning liksom sämre marginaler. 

LÄS MER: Sporthandeln backade under första kvartalet –tappade både i butik och online 

Daniel Norman

Redaktör

daniel.norman@bonniernews.se

Ämnen i artikeln:

XXL

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev