Finansiella rapporter
Clas Ohlson ökar försäljningen och förbättrar resultatet: ”Stora möjligheter att flytta fram våra positioner”
Publicerad: 8 juni 2022, 05:41
Kristofer Tonström, vd och koncernchef för Clas Ohlson. Foto: Pressbild
Clas Ohlsons försäljning ökade med 6 procent under räkenskapsåret 2021/2022. ”Det är glädjande att konstatera att våra gemensamma ansträngningar under året ger oss en fortsatt god finansiell ställning”, säger vd Kristofer Tonström. Nu uppdaterar bolaget sina finansiella mål.
Clas Ohlsons försäljning ökade med 16 procent under fjärde kvartalet 2021/2022 och uppgick därmed till 1 780 miljoner kronor. Den organiska tillväxten uppgick till 12 procent och försäljningen på jämförbara enheter uppgick till 11 procent.
– Detaljhandeln har varit i förändring under en längre tid, men aldrig tidigare har förändringstakten varit så hög som under verksamhetsåret 2021/22 och det fjärde kvartalet som vi nu stängt. Med ett krig i Europa, ett alltmer osäkert läge i världsekonomin och fortsatt påverkan från pandemin ändras kundernas beteende allt snabbare. Vi ser också att kundernas preferenser och reaktioner på händelser i omvärlden skiljer sig åt på våra olika marknader vilket ytterligare bidrar till komplexiteten, säger vd Kristofer Tonström i en kommentar.
– Under dessa förutsättningar har våra medarbetare gång på gång lyckats parera för nya utmaningar och levererat ett mycket starkt helårsresultat och en total försäljning som nu är tillbaka på samma nivå som innan pandemin.
Försäljningen online minskade med 19 procent under kvartalet.
Under kvartalet gjorde Clas Ohlson en rörelseförlust på 10 miljoner, vilket kan jämföras med en rörelseförlust på 64 miljoner kronor under samma kvartal föregående räkenskapsår. Exklusive effekten av IFRS 16 uppgick rörelseförlusten till 30 miljoner kronor under fjärde kvartalet.
På helårsbasis uppgick försäljningen till 8 784 miljoner kronor, vilket är en ökning med 6 procent från föregående räkenskapsår. Den organiska tillväxten under räkenskapsåret uppgick till 4 procent. Den jämförbara försäljningen ökade också med 4 procent.
Under räkenskapsåret 2021/2022 uppgick rörelseresultatet till 719 miljoner kronor, vilket kan jämföras med 608 miljoner föregående räkenskapsår.
– Det är glädjande att konstatera att våra gemensamma ansträngningar under året ger oss en fortsatt god finansiell ställning och en stabil grund att stå på när vi planerar för framtiden.
I maj, efter rapportperiodens slut, ökade försäljningen med 3 procent och uppgick till 630 miljoner kronor. Onlineförsäljningen ökade med 9 procent i maj.
– Vi vet att det verksamhetsår som vi nyligen påbörjat är fullt av utmaningar, men det är utmaningar som vi delar med hela branschen och det är min fasta övertygelse att vi har stora möjligheter att flytta fram våra positioner, utveckla bolaget ytterligare och skapa långsiktigt aktieägarvärde. Det är en resa som jag, och många med mig, ser fram emot.
I samband med rapportsläppet håller Clas Ohlson kapitalmarknadsdag där bolagets justerade finansiella mål kommer att presenteras. De uppdaterade målen omfattar bland annat en organisk tillväxt på 5 procent per år och en rörelsemarginal på 7-9 procent per år.
– Med de strategiska prioriteringar samt de uppdatera finansiella mål som vi presenterar på kapitalmarknadsdagen understryker vi också att vi avser växa på ett ansvarsfullt sätt.