fredag9 juni

Kontakt

Annonsera

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Finansiella rapporter

Cdon:s åtgärder bär frukt – styrkebesked i årets första kvartalsrapport

Publicerad: 25 april 2023, 11:58

Fredrik Norberg, vd för Cdon.

Foto: Pressbild

Pressade Cdon redovisar styrkebesked i första kvartalets delårsrapport. En start som banar väg för att e-handlaren ska kunna nå sitt mål om att gå break-even under 2023.

Ämnen i artikeln:

CdonDetaljhandelnE-handel

Loke Westberg

loke.westberg@bonniernews.se


I februari blev det klart att Cdon går samman med Fyndiq, och att Fyndiqs Fredrik Norberg blir vd för den nya konstellationen.

LÄS OCKSÅ: H&M utmanar Tiktok- och Instagram-publiken – med Styleboards

Även om Fyndiqs siffror är exkluderade i rapporten, så har den nya vd:n fått en flygande start när rapporten för Q1 i dag presenterades.

Cdon Marketplace försäljning ökade med 10 procent, från 44,7 miljoner kronor till 49 miljoner kronor. Samtidigt dök, enligt plan, Cdon Retails försäljning till 42,4 miljoner kronor, att jämför med 60,5 miljoner kronor föregående år. Anledningen heter att Cdon är mitt i en process där man minskar försäljningen av sitt eget varulager.

E-handlaren har sedan tidigare ett uttalat mål om att nå break-even i lönsamhet under helåret 2023. Siffrorna för Q1 visar att man är på god väg.

Ebitda-resultatet landade på 600 000 kronor, vilket kan jämföras med -27 miljoner kronor under motsvarande period ifjol.

– Denna förbättring beror på kostnadsminskningen från omstruktureringsprogrammet som lanserades i december och de ovan nämnda förbättringarna i GPAM (bruttovinst efter marknadsföring, reds. anm.). önsamhet under första kvartalet är extra positiv eftersom första kvartalet generellt sett är årets säsongsmässigt svagaste. Denna prestation sätter oss på en bra väg för att nå vårt kortsiktiga mål att nå EBITDA break-even under helåret 2023.

Fyndiqs ebitda-resultat för perioden landade på -0,5 miljoner kronor, vilket innebär en minskad förlust i jämförelse med samma period föregående år, då motsvarande siffra var -1,4 miljoner kronor.

E-handlarens bruttovaruvärde (GMV) sjönk med 25 procent, med omvärldsekonomin som utpekad anledning.

– Förutom det svaga ekonomiska klimatet, tvingade Corona-lockdownen i Kina Fyndiq att stänga alla kinesiska handlares försäljning för januari och februari, skriver Fredrik Norberg i vd-ordet och fortsätter:

– Bortsett från detta lyckades Fyndiq minska kvartalets ebitda-förlust till -0,5 miljoner kronor jämfört med -1,4 miljoner kronor förra året. Den svaga försäljningstrenden vände i mars och gav ett positivt ebitda för den månaden, dessutom fortsatte en mer solid försäljningstrend i april.

LÄS OCKSÅ: Stor undersökning – 6 000 talanger: Här är våra favoritföretag i handeln

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev