Finansiella rapporter
Cdon ökar försäljningen – siktar på högre tillväxttakt
Publicerad: 16 februari 2022, 12:28
Marknadsplatsen Cdon ökade försäljningen under 2021. Nu siktar bolaget in sig på att öka tillväxttaken.
Cdon:s bruttoförsäljning, GMW, uppgick till 678,1 miljoner kronor under fjärde kvartalet 2021, vilket motsvarar en ökning med sex procent jämfört med föregående år.
Rörelseresultatet före avskrivningar uppgick till -10,4 miljoner. Motsvarande siffra föregående år var 18,1 miljoner. Resultatet påverkades av en engångskostnad på 20 miljoner kronor relaterat till handlarfrågor. Exkluderat jämförelsestörande poster uppgick rörelseresultatet före avskrivningar till 9,6 miljoner kronor, vilket kan jämföras med 28,2 miljoner föregående år.
Den svenska e-handelsmarknaden växte med 16 procent i oktober, skriver bolaget. I november och december var utvecklingen negativ med en minskning om -25 respektive -24 procent.
– Jämfört med den svaga underliggande marknaden tog vi marknadsandelar trots de indirekta effekterna av uppsägning av handlare under kvartalet. Vi siktar mot att växa i en hög takt och vi riktar in oss på en betydligt högre tillväxttakt, skriver styrelsen i rapporten.
Under helåret 2021 ökade Cdon:s försäljning med 11 procent och uppgick till 1 973 miljoner kronor. Rörelseresultatet uppgick till -41,6 miljoner. 2020 hade bolaget ett rörelseresultat på 23,8 miljoner.
I januari tillträdde Peter Kjellberg som vd för Cdon.