Finansiella rapporter
Byggmax gynnades av ökade priser – andra kvartalet blev det bästa någonsin
Publicerad: 15 juli 2021, 06:37
Byggmax försäljning fortsatte att öka under andra kvartalet. Samtidigt förbättras rörelseresultatet. ”Årets andra kvartal blev det bästa någonsin”, säger vd Mattias Ankarberg.
Byggmax omsatte 2 833 miljoner kronor under andra kvartalet, vilket motsvarar en tillväxt om 13,4 procent. Den valutakursjusterade jämförbara försäljningen ökade med 8,6 procent.
Rörelseresultatet under perioden uppgick till 446 miljoner kronor. Motsvarande siffra för samma period föregående år var 347 miljoner kronor.
– Årets andra kvartal blev det bästa någonsin. Lågpristrenden accelererar och vi gynnas av vår ledande lågprisposition och fortsatte ta marknadsandelar. E-handelstillväxten var fortsatt hög och vi ingick efter kvartalets slut avtal om förvärv av norska Right Price Tiles. Ökade råvarupriser har medfört ökade konsumentpriser, vilket också ytterligare stärker förskjutningen till lågpris, säger vd Mattias Ankarberg i en kommentar.
E-handeln ökade med 35 procent under perioden och utgjorde 25 procent av den totala försäljningen. Under de senaste två åren har e-handeln fördubblats.
Bolaget uppger att andra kvartalet påverkades positivt av en stanna hemma-effekt och högre priser.
– Sammantaget estimerar vi att den nordiska konsumentmarknaden för byggmaterial var ungefär oförändrad i det andra kvartalet, jämfört med förra årets mycket höga nivåer under pandemins första våg.
Även Skånska Byggvaror hade en stark försäljning under andra kvartalet med en tillväxt om 21 procent.
Kedjan har fortsatt att uppgradera och expandera butiksnätet. Under perioden öppnade fem nya butiker.
Nu siktar bolaget vidare mot de nya försäljningsmål som presenterades på kapitalmarknadsdagen i mars. Till 2025 ska koncernen ha en försäljning på tio miljarder.
– Efter hög aktivitet i det andra kvartalet har vi nu bekräftat och förstärkt vår förmåga att växa vidare. Byggmax organiska tillväxtinitiativ med e-handel, uppgraderade butiker och nya butiker fortsatte prestera starkt och utöka våra kundbas. Samtliga initiativ har mer att ge.