Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Finansiella rapporter

Bubbleroom är tillbaka på stark tillväxt – nu siktar de ut i Europa

Publicerad: 11 februari 2022, 07:25

Bubbleroom växte under fjärde kvartalet.

Foto: Daniel Norman

Bubbleroom är tillbaka på stark tillväxt, uppger vd Ville Kangasmukko Nordström när bolaget i dag presenterar sin första kvartalsrapport sedan börsnoteringen. Nu satsar modehandlaren på att ta sig ut på fler marknader i Europa via Zalandos plattform.

Ämnen i artikeln:

BubbleroomE-handel

JF


Bubbleroom presenterar i dag sin första kvartalsrapport sedan börsnoteringen i november förra året. Under fjärde kvartalet 2021 ökade nettoomsättningen med 19,4 procent och uppgick därmed till 125,8 miljoner kronor. Rensat för avvecklad B2B-försäljning ökade nettoomsättningen med 21,4 procent. 

– Jag är nöjd att kunna rapportera att Bubbleroom återigen är tillbaka på stark tillväxt och att vår transformation av bolaget att bli ett Direct-To-Consumer bolag redan börjat resultera i högre försäljningsandel egen design och stärkt bruttomarginal, säger vd Ville Kangasmuukko Nordström i en kommentar. 

Rörelseresultatet uppgick till -2,1 miljoner kronor, vilket kan jämföras med 1,2 miljoner under motsvarande kvartal föregående år. Rensat för jämförelsestörande poster för noteringen uppgick rörelseresultatet till 0,2 miljoner kronor under fjärde kvartalet. 

– Resultatet under kvartalet är främst belastat av vår utökade inköpsorganisation, vilket är en strategisk satsning för att öka försäljningsandelen egen design i vår transformation till att bli ett så kallat Direct-to-consumer bolag samt vår expansion och lanseringen på Zalando-plattformen.

Efterfrågan på Zalando har överstigit förväntningarna, uppger bolaget. 

– Vår lyckade lansering på Zalando kommer på sikt innebära att vår andel av egen design ökar ännu mer, att bruttomarginalen stiger ytterligare samt att vi får värdefull data inför vår kommande geografiska expansion i Europa.

Bubbleroom vill öppna upp på fler marknader via Zalando och planerar att lansera i Belgien, Finland, Frankrike, Italien, Polen och Norge under 2022.

Bruttomarginalen stärktes från 58,4 procent till 63,3 procent under kvartalet. 

– Förbättringen är driven av en ökad andel egna varumärken som utgjorde 63 procent av sortimentsmixen, en ökning med 10 procentenheter jämfört med motsvarande kvartal 2020.

För helåret 2021 uppgick nettoomsättningen till 399,2 miljoner kronor, en ökning med 3,9 procent från 2020. Rörelseresultatet på helårsbasis uppgick till -6 miljoner kronor. Motsvarande siffra 2020 var -8,1 miljoner.

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev