Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Finansiella rapporter

Börsnykomlingen levererar direkt – så mycket växte Synsam tredje kvartalet

Publicerad: 30 november 2021, 07:05

Synsam ökade försäljningen och stärkte lönsamheten under det tredje kvartalet.

Foto: Daniel Norman

Synsam Group växte med 21 procent under det tredje kvartalet. Samtidigt förbättras lönsamheten. ”Vår strategi och konceptutveckling har gett resultat”, säger vd Håkan Lundstedt


Ämnen i artikeln:

Synsam

Synsam Group leverar i dag sin första delårsrapport som börsnoterat bolag. 

Omsättningen för det tredje kvartalet landade på 1 176 miljoner kronor, en tillväxt på 21 procent. 

Mätt på jämförbara enheter var tillväxten 18,1 procent. 

– Omsättningen och lönsamheten var stark för Synsam Group i det tredje kvartalet, konstaterar Håkan Lundstedt i en kommentar. 

Bolaget redovisar ett rörelseresultat på 171 miljoner kronor, motsvarande period i fjol var det 138 miljoner kronor. 

En ökad omsättning som en konsekvens att ett utvecklat erbjudande samt en högre bruttomarginal ligger bakom resultatförbättringen, skriver Synsam Group i rapporten. 

– Vår strategi och konceptutveckling med satsningar på ett utökat butiksnätverk med ett bredare och för kunden mer attraktivt sortiment, en hög innovationskraft både vad gäller digitalisering och egna konkurrenskraftiga house brands samt lanseringen av en för branschen unik abonnemangsaffär har gett resultat, fortsätter Håkan Lundstedt. 

I rapporten konstaterar också Synsam Group att omsättningen under det tredje kvartalet i fjol påverkade negativt av den cyberattack som bolaget utsattes för i september 2020. 

– Synsam, som under det tredje kvartalet och för niomånadersperioden fortsatte att ta marknadsandelar, ligger i framkant i branschen inom digitala lösningar och den digitala tjänsteutvecklingen är ett prioriterat tillväxtområde, säger Håkan Lundstedt.

1 januari–30 september omsatte bolaget 3 423 miljoner kronor, vilket är en tillväxt på 26,1 procent.  Rörelseresultatet landade på 482 miljoner kronor, vilket ska jämföras med ett resultat på 247 miljoner kronor motsvarande period 2020. 

Tilläggas ska att bolaget under inledningen av året påverkades negativt av nedstängningarna i Danmark och Norge i kampen mot coronaviruset. 

– Att vi både rapporterar en stark organisk tillväxt, men även en betydande resultatförbättring, samtidigt som vi investerar och ökar antalet butiker är något jag är mycket stolt över, säger Håkan Lundstedt. 

Under årets första nio månader har 14 nya butiker öppnats, Recycling Outlets och en flaggskeppsbutik i danska Odense inkluderat. 

Daniel Norman

Redaktör

daniel.norman@bonniernews.se

Ämnen i artikeln:

Synsam

Dela artikeln:


Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev