Finansiella rapporter
Boråsbolaget gör nollresultat – men behåller positiva marginaler
Publicerad: 14 juli 2023, 09:51
Bubblerooms vd Ville Kangasmuukko Nordström.
Foto: Pressbild
För e-handelsbolaget Bubbleroom summeras årets andra kvartal i ljumma toner. Samtidigt som försäljningen minskade kunde damklädesspecialisten öka kassaflödet och behålla positiva marginaler.
Det Boråsbaserade e-handelsbolaget Bubbleroom minskar sin försäljning något i det andra kvartalet gentemot motsvarande period förra året. Den totala försäljningen uppgick till 126,4 milljoner kronor. Att jämföras med 132,6 miljoner kronor året innan.
Man skriver dock i rapporten att jämförelsetalen var starka föregående år, då omsättningen hade ökat med 27,1 procent.
Rörelseresultatet mätt i ebit landade på 338 000 kronor, en relativt drastisk minskning från föregående års 2,9 miljoner kronor. Mätt i ebitda, där jämförelsestörande poster rensats, uppgick däremot rörelseresultatet till 3,3 miljoner kronor mot 2022 års andra kvartal på 4,1 miljoner kronor. En betydligt mildare minskning, förklaringen ligger i att kostnaderna för aktörens nya affärssystem rensats bort.
– Bolaget fortsätter att investera för vår kommande geografiska expansion med egna Bubbleroom Online Shops i Europa. Förutom våra tidigare investeringar i ett automatiserat robotlager, så har vi under andra kvartalet investerat i att modernisera vår systemplattform i syfte att öka skalbarheten och kundnöjdheten inför vår geografiska expansion. Implementeringen av en ny och framtidssäkrad systemplattform går enligt plan, och vi förväntar oss vara klara innan året är slut. Under kvartalet har vi även lanserat en helt ny E-handelsplattform samt ett nytt system för att förenkla kundens fraktval. Båda dessa lanseringar har tagits väl emot av våra kunder och givit oss positiv påverkan på vår affär, skriver Ville Kangasmuukko Nordström, i sin vd-kommentar.
Vad gäller kassaflödet, efter investeringar, har det stärkts till 27,6 miljoner kronor jämför med 10 miljoner kronor motsvarande period föregående år.
Bolagets bruttomarginal uppgick under perioden till 67,7 procent, jämfört med 66,4 procent perioden april-juni förra året.
LÄS OCKSÅ: En ny väg framåt ska göra Teknikmagasinet lönsamt