Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Finansiella rapporter

Boozt ökar omsättningen efter stor personalneddragning: ”Branschens bästa lönsamhet”

Publicerad: 12 augusti 2022, 06:30

Vd Hermann Haraldsson är övertygad om att Boozt ”levererar branschens bästa lönsamhet”.

Boozt vd Hermann Haraldsson sticker ut hakan i en tid då e-handeln kämpar. ”Vi är fortfarande övertygade om att vi kan fortsätta växa väsentligt snabbare än den nordiska onlinemarknaden”, säger han i samband med presentationen av bolagets delårsrapport.


Ämnen i artikeln:

BooztE-handel

Den 9 juni var börsnoterade Boozt tvungna att skriva ned sin prognos för 2022, från en förväntad omsättningstillväxt på 20-25 procent till 10-15 procent. Under 2021 hade man en omsättningstillväxt på 33,4 procent.

När bolaget nu presenterar sin delårsrapport, redovisar man en omsättningstillväxt om 5,2 procent i andra kvartalet. Det är framför allt outlet-delen Booztlet.com som bidrar till utvecklingen, med en nettoomsättningstillväxt på 34,4 procent medan Boozt.com växt med 0,5 procent. 

LÄS MER: Bakslag för e-handeln – här är bolagen som vinstvarnar och varslar: ”Blir en period av svält och nöd” 

Boozt omsatte 1 553 miljoner kronor i andra kvartalet, då man också genomfört en stor personalneddragning. Genom att säga upp personal kommer bolaget spara 36 miljoner kronor på årsbasis. Boozt har 1484 anställda, enligt rapporten. För ett år sedan hade bolaget 1029 anställda.

Rörelseresultatet på 64 miljoner kronor för andra kvartalet är 20 procent sämre än samma period 2021. 

– Fundamentet i vår verksamhet är fortsatt starkt trots utmanande marknader och har fortsatt att utvecklas positivt under första halvåret 2022. Det genomsnittliga ordervärdet är rekordhögt, returgraden är stabil, kundnöjdheten är bäst i klassen och vårt nordiska varuhus erbjuder ett unikt kurerat urval över flera kategorier, säger vd Hermann Haraldsson i en kommentar.

LÄS MER: Nytt krispaket på Nelly – minskar personalstyrkan och kapar kostnader för marknadsföring 

Boozt har haft starkast utveckling i Finland och Sverige under perioden, medan tillväxten varit negativ i övriga Europa vilket förklaras vara en konsekvens av lägre marknadsföringsaktiviteter.

Bolaget har sett en avmattning i konsumtionen, och förväntar sig en dämpad konsumtion även under andra halvåret 2022. Samtidigt ser Boozt en potentiell ökad efterfrågan för outlet-delen Booztlet från konsumenter ”vars disponibla inkomst är under press från hög inflation”.

Monika Nilsson Lysell

Reporter

monika.nilsson@bonniernews.se

Ämnen i artikeln:

BooztE-handel

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev