Finansiella rapporter
Björn Borg stärker lönsamheten – i en orolig omvärld: ”Ser inga tendenser”
Publicerad: 19 maj 2023, 05:31
Henrik Bunge, vd för Björn Borg.
Foto: Pressbild
Björn Borg ökade försäljningen under det första kvartalet. Men framför allt förbättrades lönsamheten. ”Ett riktigt styrkebesked”, säger vd Henrik Bunge.
Björn Borg omsatte 246,9 miljoner kronor under det första kvartalet, en tillväxt med 8,9 procent. Valutaneutralt ökade omsättningen med 5,2 procent.
– Alla marknader, förutom Tyskland, växer under kvartalet. Sverige, Finland men framför allt Nederländerna växer mycket starkt, säger Henrik Bunge i en kommentar.
I Tyskland är det framför allt försäljning hos e-tailers, som Zalando, som är sämre jämfört med motsvarande period i fjol.
– Samtidigt fortsätter vår egen e-handel att utvecklas mycket starkt med en tillväxt på 33 procent. Våra egna butiker utvecklas också mycket bra där jämförbara butiker växer med 41 procent i kvartalet, fortsätter Henrik Bunge.
Han berättar att Björn Borg ser en positiv utveckling inom alla produktområden. Bäst under det första kvartalet gick det inom produktkategorin sportkläder där tillväxten var 19 procent.
Bolaget redovisar ett rörelseresultat på 31,4 miljoner kronor, en förbättring med 7,1 procent jämfört med motsvarande period i fjol (29,3).
– God försäljningsutveckling med ökad bruttovinstmarginal gör att vi trots planenligt ökade rörelsekostnader ökar vårt rörelseresultat, säger Henrik Bunge som inte kan vara annat än nöjd med det första kvartalet.
– Jag kan konstatera att vi inleder 2023 starkt. Fortsatt god tillväxt, ökad lönsamhet och ett varumärke som hela tiden stärks. Samtidigt blir det tydligare och tydligare att vi verkar i en orolig omvärld som redan påverkar konsumtionen, även om just vi under kvartalet inte ser några sådana tendenser, säger han.