Finansiella rapporter
Bianca Ingrosso om den kraftiga tillväxten. ”Kommer nå över 300 miljoner i år”
Publicerad: 6 juli 2021, 08:15
Bianca Ingrossos sminkmärke Caia växer kraftigt.
Bianca Ingrossos sminkmärke Caia ökade omsättningen med 173 procent under förra året. ”Fortsätter det så här så kommer vi nå en omsättning på över 300 miljoner kronor i år”, säger hon till Dagens Industri.
Ämnen i artikeln:
Caia CosmeticsLÄS MER: Ingrosso vill sminka hela världen – sajten finns redan på sju språk
Under 2020 omsatte Bianca Ingrossos sminkmärke Caia 150 miljoner kronor, en tillväxt på 173 procent. Det rapporterar Dagens Industri.
2019 omsatte bolaget 55 miljoner kronor.
Vinsten för fjolåret vela 55 miljoner kronor, vilket ska jämföras med en vinst på 5,5 miljoner kronor 2019.
– Det har gått otroligt bra, och fortsätter det så här så kommer vi nå en omsättning på över 300 miljoner kronor i år. Vi är Sveriges största sminkföretag inom premiumkategorin”, säger Bianca Ingrosso till tidningen.
2018 lanserade hon sitt sminkmärke tillsammans med manager Vanessa Lindblad samt industriveteranerna Mikael Snabb och Jesper Matsch.
Förra sommaren klev riskkapitalbolaget Verdane in som storägare i bolaget.
Cecilia Nytorp, investeringsansvarig på Verdane pekar på tre faktorer bakom den kraftiga tillväxten för Caia.
– Den största delen beror på att fler upptäckt varumärket och spritt det det vidare, Caia har ett stort community av fans. Vi har även släppt nya produkter och breddat sortimentet. Dessutom har vi expanderat till Tyskland, säger hon till Dagens Industri.
I år ska verksamheten flytta till nya lokaler. Antalet anställda har utökats från tio till 20. Det närmsta året beräknas det vara uppe i 50 personer.
– Vi brukar ha rätt högt ställda förväntningar, men om vi ser på våra bolag inom e-handel så är Caia ett av de som växt mest och tagit en väldigt stor andel av sin marknad, säger Henrik Aspén, partner på Verdane.
LÄS MER: Efter succén i Sverige – nu ska Bianca Ingrosso erövra världen med sitt smink
Han är imponerad av tillväxttakten.
– Det är fantastiskt att ett bolag som omsatte 55 miljoner kronor under 2019 kommer ha vuxit till sex gånger sin storlek på tre år.
Bianca Ingrosso är väl medveten om sin roll i framgången.
– Jag tror inte vi hade nått de här siffrorna om det inte var för att jag ”inte är så anonym”. Men jag har ett stort ansvar på mina axlar, säger hon.
Tillsammans med Verdane ska Caia utvecklas till att bli mer än ett sminkmärke.
– Vi kommer lansera andra kategorier framöver, och det finns även ett tomrum inom smink som behöver fyllas, säger Cecilia Nytorp.
– Tanken är att Caia ska bli ett komplett skönhetsmärke, säger Henrik Aspén.
Expansion till fler marknader finns också med i planen. Satsningen i Asien har fått pausas på grund av världsläget.
– Asien är en superspännande marknad där Caias produkter kommer passa väldigt bra då de ställer väldigt höga krav på kvalitet. Det skandinaviska arvet har en väldigt stark position där, något vi sett med Verdanes andra bolag, både i Japan och i Korea. Det är även marknader som är mycket influerardrivna. Pandemin gjorde att vi fick omprioritera och fokusera på Norden och Tyskland på kort sikt. Asien ligger kvar på medellång sikt, säger Henrik Aspén till Dagens Industri. .
LÄS MER: Lista bolag för bolag: Så går det för influerarnas näthandelssatsningar