Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Finansiella rapporter

BHG är inte nöjda med resultatet: ”Ska ses i ljuset av den komplicerade försörjningssituationen”

Publicerad: 27 april 2022, 05:49

BHG Group ökade försäljningen med 21,1 procent under fösta kvartalet, men är inte nöjda med resultatet. ”Det här ska ses i ljuset av den komplicerade försörjningssituationen och en svag marknad med stark konkurrens”, säger Adam Schatz.

Ämnen i artikeln:

Bygghemma

JF

Julia Forsberg

julia.forsberg@bonniernews.se


BHG Groups omsättning ökade med 21,1 procent under första kvartalet 2022 och uppgick därmed till 3 110,6 miljoner kronor. Den organiska tillväxten uppgick till 0,6 procent. Under motsvarande kvartalet föregående år uppgick den organiska tillväxten till 37 procent. 

– Miljön som vi verkar i är mer osäker än den har varit på länge, med Rysslands invasion av Ukraina som för med sig krig till Europa, säger vd Adam Schatz i en kommentar.

Han påpekar dock att kriget inte har några direkta effekter på bolaget då de varken har anställda, kunder eller viktiga leverantörer i Ryssland eller Ukraina. 

– Men vi påverkas indirekt av kriget som ett resultat av den ökade osäkerheten på marknaden på både utbuds- och efterfrågesidan. 

Samtidigt har bolaget goda möjligheter att hantera utmaningarna, enligt Adam Schatz. 

BHG stärkte sin position i Norden samtidigt som deras geografiska expansion bidrog till tillväxten. Försäljningen utanför Norden uppgick till en andel om 18,2 procent under kvartalet, vilket är en ökning med 3,8 procentenheter jämfört med föregående år. 

Det justerade rörelseresultatet uppgick till 134,2 miljoner kronor, vilket kan jämföras med 183,7 miljoner under samma kvartal föregående år. Rörelseresultatet uppgick till 97,9 miljoner.

– Justerat EBIT uppgick till SEK 134,2 under kvartalet, vilket vi inte är nöjda med. Men det här ska ses i ljuset av den komplicerade försörjningssituationen och en svag marknad med stark konkurrens, i vilken konsumentpriserna inte helt reflekterar kostnadsökningarna ännu. 

Lönsamheten ökade dock gradvis under kvartalet.

Under kvartalet förvärvade BHG Groups dotterbolag, Vitvaruexperten, 100 procent av Hemmy AB. Det blir dock svårare för köpare och säljare att enas om pris vid förvärv på en marknad som har förändrats drastiskt under året och det leder till längre förvärvsprocesser, uppger Adam Schatz.

– Vi har diskussioner med förvärvskandidater som kommer att passa väl in i vår strategi, och jag är säker på att vi kommer att göra flera förvärv i år, samtidigt som vi behåller disciplin och fokus. 

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev