Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Finansiella rapporter

Beskedet från Helmersson – efter H&M:s comeback: ”Vi fördubblar investeringarna”

Publicerad: 28 januari 2022, 07:21

H&M-gruppens vd Helena Helmersson.

”H&M-gruppens starka återhämtning fortsätter.”. Det konstaterar vd Helena Helmersson när hon summerar ett år där modejätten närmat sig samma försäljningsnivåer som innan pandemin och där lönsamheten är den bästa på flera år. Nu flaggar hon för stora investeringar framöver.


Ämnen i artikeln:

H&MRizzo Group

H&M-gruppen omsatte 56 813 miljoner kronor under det fjärde kvartalet på det brutna räkenskapsåret, 1 september–30 november. En tillväxt med åtta procent, mätt i svenska kronor (elva procent i lokala valutor). 

– Vi avslutade året starkt med en försäljning som var tillbaka på samma nivå som innan pandemin och med en bättre lönsamhet än på flera år, säger Helen Helmersson i en kommentar. 

För helåret ökade försäljningen med sex procent, mätt i svenska kronor, till en omsättning på 198 967 miljoner kronor. Mätt i lokala valutor var tillväxten tolv procent. 

– Kunderna visar att de uppskattar vårt kunderbjudande med den bästa kombinationen av mode, kvalitet, pris och hållbarhet, säger Helen Helmersson. 

Rörelseresultatet landade på. 6 259 miljoner kronor för det fjärde kvartalet på räkenskapsåret, vilket ska jämföras med ett resultat på 3 897 miljoner motsvarande period ett år tidigare. 

För helåret levererar H&M-gruppen ett resultat på 15 255 miljoner kronor, vilket är en kraftig förbättring mot ett rörelseresultat på 3 099 året innan. 

– Nu är vi tillbaka till ett mer normaliserat läge med en stark finansiell ställning och god lönsamhet vilket gör att vi kan ha fullt fokus på tillväxt igen. Vi ser stora möjligheter att växa både hållbart och lönsamt, säger Helena Helmersson. 

H&M-gruppen har som mål att fördubbla omsättningen till 2030. Samtidigt ska koldioxidavtrycket halveras och lönsamheten överstiga tio procent över tid. 

– H&M-gruppens starka kassaflöde och finansiella ställning kommer att vara avgörande för investeringsförmågan i vår hållbara tillväxt. Under 2022 kommer vi att fördubbla investeringarna. Förutom satsningar kopplade till respektive tillväxtområde kommer vi att fortsätta investera i infrastruktur som tech och varuförsörjningskedjan men också i förnybar energi och hållbara material, säger Helena Helmersson. 

Hon berättar att erbjudandet ska utvecklas och breddas med fler produkter och tjänster. 

– Butikerna och kundupplevelsen har en fortsatt central roll. Optimeringen av butiksportföljen fortsätter att vara framgångsrik, säger Helena Helmersson som påpekar att H&M-gruppen givetvis fortsatt har respekt för pandemin och de utmaningar som följer med den. 

– Vi har visat vår förmåga att snabbt anpassa oss och ta vara på möjligheter. Kundfokus, snabba åtgärder och flexibilitet har varit avgörande för att hantera pandemin och kommer bli minst lika viktigt framöver. 

Daniel Norman

Redaktör

daniel.norman@bonniernews.se

Ämnen i artikeln:

H&MRizzo Group

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev