Finansiella rapporter
Axfoods succékvartal – fortsätter att växa mer än marknaden
Publicerad: 15 juli 2022, 08:00
Foto: Gustav Kaiser
I en tid då dagligvaruhandeln står inför historiskt svåra utmaningar ångar Axfood på. En kraftig tillväxt under det andra kvartalet förklaras bland annat av en hög matprisinflation och förvärvet av Bergendahls Food.
Matprisinflationen är på extremt höga nivåer och kedjorna fortsätter att slåss om kunderna på en marknad som senaste tiden präglats av prishöjningar.
I Axfoods delårsrapport som offentliggjordes under fredag morgon, går det trots omvärldsläget att se tydliga resultatförbättringar. Koncernen växer mer än marknaden, som enligt Dagligvaruindex hade en tillväxt på 5,4 procent under det andra kvartalet.
Koncernens nettoomsättning uppgick till närmare 18 468 miljoner kronor, vilket är en ökning med 32,8 procent jämfört med förra året. Axfoods logistikbolag Dagab är tillsammans med Snabbgross en stor draghjälp i nettoomsättningen, då segmenten ökar med 34,1 procent respektive 33,7 procent.
Den jämförbara försäljningen ökade med 8,5 procent jämfört med förra året.
Koncernens rörelseresultat uppgick i det andra kvartalet till 789 miljoner kronor, vilket kan jämföras med 601 miljoner kronor i förra årets Q2.
Under första halvåret ökade omsättningen med hela 29,3 procent inklusive förvärvningen av Bergendahls Food, och uppgick till 35 061 miljoner kronor, jämfört med förra årets 27 106 miljoner kronor.
Även rörelseresultatet för det första halvåret får ett betydande uppsving jämfört med i fjol och uppgick till 1 623 miljoner kronor, vilket kan jämföras med 1 172 miljoner kronor under förra årets första halva.
– I en exceptionell tid med hög matprisinflation fortsätter Axfood att växa betydligt mer än marknaden. Förvärvet av Bergendahls Food, ett starkt kvartal för Willys och en kraftig återhämtning för Eurocash och Snabbgross har bidragit till den mycket starka försäljningstillväxten och det ökade resultatet, säger koncernens vd Klas Balkow i en kommentar.