Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Finansiella rapporter

Axfoods bakslag – tappade mot index: ”Bara att växa är en bedrift”

Publicerad: 21 oktober 2021, 06:29

Axfood och vd Klas Balkow hade lägre försäljningsökning än index tredje kvartalet. Willys tuffa jämförelsetal är främsta förklaringen.

Foto: Miriam Järlesjö

Axfood tappade till branschindex tredje kvartalet i år. Största förklaringen: Willys utmanande siffror från 2020. ”En bedrift att växa med de jämförelsetalen”, säger koncernchefen Klas Balkow.


Ämnen i artikeln:

AxfoodWillysHemköp

Dagligvarunytt berättade nyligen i en stor kartläggning om Willys starka utveckling sedan 2016 – med försäljning långt över index och att rörelsemarginalen stigit med en procentenhet.

Men juli-september sjönk Willys jämförbara försäljning.

– Willys hade ett exceptionellt tredje kvartal 2020 och bara att växa mer de här tre månaderna är en bedrift, säger Klas Balkow till Dagligvarunytt och tillägger att Axfood möter de tuffaste jämförelsetalen i branschen.

Eurocash ingår i segmentet Willys i Axfoods redovisning och har börjat att återhämta sig sedan Norge öppnade gränsen tidigare i år.

– Men volymerna är långt ifrån de vi såg 2019.

Hemköp utvecklades bäst av Axfoods största butikskoncept och växte med två procent jämfört med samma period i fjol.

Franchise drog upp siffrorna – med en tillväxt på 4,6 procent.

– Jag är väldigt imponerad av Hemköp. Försäljningen var den högsta någonsin ett kvartal. Vi ser en normalisering av samhället. Hemköp har lidit mycket av den lägre trafiken till olika marknadsplatser, säger Klas Balkow.

Tempo växte med 5,6 procent och alltså långt över branschindexet på 1,2 procent under kvartalet.

– Det är en väldigt hög nivå.

Axfood blev 1 oktober 9,9-procentig ägare av City Gross och det förekommer många spekulationer om vilka planer den nya delägaren har.

En är att några Willys ska konverteras till City Gross för att accelerera expansionen.

– Vi kommenterar inte rykten. City Gross har en egen styrelse och framdrift. Det vi kan göra är att stötta City Gross med bakomliggande led – i form av IT och Dagabs logistiknätverk. För övrigt kompletterar Willys och City Gross varandra. Det är två olika koncept som kompletterar varandra eftersom de verkar inom lågpris respektive stormarknadshandel, säger Klas Balkow.

Axfoods butiksomsättning i siffror

Willys: 0,1 (-1,2)

Hemköp egenägda: −1,8 (1,8)

Hemköp franchise: 4,6 (1,4)

Hemköp totalt: 2,0 (1,5)

Tempo: 5,6 (saknas)

Total butiksomsättning: 0,7 (−0,4)

Fotnot: Siffrorna är i procent och avser tredje kvartalet 2021. Jämförbara försäljningen inom parentes. Källa: Axfood.

 

Thomas Ohlén

Reporter

thomas.ohlen@bonniernews.se

Ämnen i artikeln:

AxfoodWillysHemköp

Dela artikeln:


Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev