Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Finansiella rapporter

Axfood utklassade index – och stärkte lönsamheten: ”Våra koncept fortsätter att utvecklas”

Publicerad: 3 februari 2022, 06:38

Klas Balkow, vd för Axdfood.

Axfood utklassade dagligvaruhandelns index 2021. Samtidigt stärktes koncernens rörelseresultat. ”Ett framgångsrikt år”, säger vd Klas Balkow.

Ämnen i artikeln:

AxfoodWillysHemköpTempoMat.se

Thomas Ohlén

thomas.ohlen@bonniernews.se


Svensk Dagligvaruhandels index visar att försäljningen steg med 1,3 procent 2021 jämfört med 2020 och det överträffade Axfood klart.

Butiksomsättningen steg med 1,9 procent.

– Jag ser detta som ett kvitto på hur våra koncept fortsätter att utvecklas och stärka sina marknadspositioner, säger Klas Balkow.

Willys och gränshandelskedjan Eurocash nettoomsättning steg på helåret med två procent till drygt 32,4 miljarder kronor.

Oktober-december uppgick tillväxten enligt bokslutskommunikén till 3,7 procent

– Utvecklingen under kvartalet påverkades positivt av gränshandelns återhämtning och Eurocash nettoomsättning ökade kraftigt.

Hemköps försäljning steg 2021 med 1,7 procent och det var därmed 0,4 procentenheter över utvecklingen för hela marknaden.

Handlarna var motor i kedjan med en total försäljningsökning på 4,6 procent – delvis drivet av konverteringar.

Sista kvartalet hade Hemköps egenägda butiker en tillväxt på 2,7 procent.

– En följd av låga jämförelsetal och en ökad kundtillströmning i butiker i centrala storstadslägen, säger Klas Balkow om de coronarestriktioner som mer eller mindre togs bort i slutet av september.

Axfoods rörelseresultatet steg från 2 510 miljoner kronor till 2 704 miljoner kronor eller en rörelsemarginal om 4,7 procent.

– Vi går stärkta ur ett framgångsrikt år och med energi för fortsatta satsningar framåt.

Axfood väntas investera 2,6-2,7 miljarder kronor i år och som Market berättat tidigare beror det till stor del i investeringar inom logistiken.

Samtidigt planerar Axfood att öka expansionstakten genom att etablera åtta till tretton butiker.

– Ambitionen är att också att ytterligare stärka tillgängligheten och närvaron inom e-handeln, säger Klas Balkow.

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev