Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Finansiella rapporter

Apotekets nya vd – efter framgången 2021: ”Vi befäster vår ställning”

Publicerad: 4 februari 2022, 08:24

Rasmus Nerman, vd för Apoteket.

Foto: Jeanette Hägglund

”Vi befäster vår ställning som Sveriges ledande apoteksaktör.” Det slår Apotekets nya vd Rasmus Nerman fast när bolaget släpper sitt bokslut som visar på en försäljningsökning på 1,3 procent i fjol samt ett förbättrat resultat.

Ämnen i artikeln:

Apoteket

Daniel Norman

daniel.norman@bonniernews.se


Under det fjärde kvartalet omsatte Apoteket 5 205 miljoner kronor, vilket innebar en tillväxt på 5,9 procent. 

Försäljningen på upphandlingsmarknaden ökade som en följd av att ett nytt dosavtal trätt i kraft under året. Samtidigt såg Apoteket en tillväxt på konsumentmarknaden då fler kunder återvände till de fysiska apoteken. 

Sett till helåret omsatte bolaget 19 784 miljoner kronor, en tillväxt med 1,3 procent. 

– Tack vare ett fortsatt högt förtroende från kunderna och extraordinära insatser från våra medarbetare visar Apoteket en förbättrad omsättning och lönsamhet under både kvartalet och helåret, säger Rasmus Nerman. 

Rörelseresultatet för det fjärde kvartalet landade på 112 miljoner kronor, vilket ska jämföras med 91 miljoner kronor samma period ett år innan. 

Före helåret förbättrades resultatet med 57 miljoner kronor till 454 miljoner kronor. 

Ökad omsättning, där lägre intäkter i butik kompenserats av tillväxt online, ligger bakom resultatlyftet. 

”Kostnadsreducerande aktiviteter så som personalanpassningar i butik och på huvudkontoret har reducerat omkostnaderna, samtidigt som satsningar på att förbättra kunderbjudandet inom e-handeln har belastat resultatet negativt, skriver Apoteket i bokslutet. 

10 januari tillträdde Rasmus Nerman som vd för Apoteket.  

– Som nyligen tillträdd vd är jag mitt uppe i att sätta mig in i verksamheten i detta samhällsviktiga och mångfacetterade företag, säger han i en kommentar. 

LÄS MER: Apoteket om sin fysiska närvaro – så förändrades butiksnätet i fjol: ”Behov och beteende styr”

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev