Finansiella rapporter
Apotek Hjärtat spurtade i mål: ”Ökade andelar såväl online som fysiskt”
Publicerad: 9 februari 2022, 06:45
Apotek Hjärtats försäljning steg med 6,6 procent under det fjärde kvartalet
Foto: Pontus Edman
Marknadsledaren fick en stark avslutning på året. ”Vi konstatera att Apotek Hjärtat stärkt sin position”, säger ägare Ica Gruppens vd Per Strömberg.
Ämnen i artikeln:
Apotek HjärtatApotek Hjärtat omsatte 4 056 miljoner kronor under det fjärde kvartalet, en tillväxt med 6,6 procent. Den jämförbara försäljningen steg med 6,3 procent.
Online omsatte Apotek Hjärtat 384 miljoner kronor. E-handel stod för 9,5 procent av försäljningen.
För helåret 2021 landade omsättningen på 15 531 miljoner kronor, vilket är 2,3 procent bättre än året innan.
– Efter en stark avslutning på året kan vi konstatera att Apotek Hjärtat under 2021 stärkt sin marknadsledande position med ökade andelar såväl online som för fysisk apotekshandel. Därtill kommer en kraftig resultatförbättring, säger Per Strömberg i en kommentar.
Rörelseresultatet, exklusive jämförelsestörande poster, förbättrades med 48 miljoner kronor för kvartalet till 133 miljoner kronor.
Positiva volymeffekter kombinerat med priseffekter bidrog till resultatförbättringen, ökad parallellimport likaså.
Min Doktor drog ned resultatet. Verksamheten ökade förlusten med nio miljoner kronor till en rörelseförlust på 23 miljoner kronor.
Ökade kostnader på grund av fler fysiska kliniker och ökad marknadsföring ligger bakom det.
För helåret 2021 rapporterar Apotek Hjärtat ett rörelseresultat på 444 miljoner kronor, 2020 var resultatet 383 miljoner kronor.
– Nu fortsätter arbetet med att att stärka vår omniförmåga, bygga en ännu vassare närvaro på nätet och samtidigt utnyttja vårt starka apoteksnätverk, exempelvis när det gäller snabba leveranser över hela landet och konkurrenskraftiga lokala kunderbjudanden, säger Per Strömberg.