Finansiella rapporter
Apotek Hjärtat fortsatt störst på marknaden – knappar in på konkurrenterna online
Publicerad: 26 april 2023, 05:59
Apotek Hjärtat fortsätter gå starkare än index, drivet av försäljning i fysiska apotek. Online ligger man snäppet efter tillväxten för marknaden i stort.
Med ett nytt e-handelslager och en satsning på det ”digitala ansiktet” vill Apotek Hjärtats vd Monika Magnusson komma ikapp marknaden online. Det sa hon i februari i samband med rapporten för fjärde kvartalet.
När rapporten för det första kvartalet nu presenteras, syns tecken på att Ica Gruppens apotek flyttat fram positionerna även online: Apotek Hjärtats försäljningstillväxt online var 7,8 procent medan e-handelsförsäljningen i marknaden bedöms ha ökat med 7,9 procent.
LÄS OCKSÅ: Nya jättens offensiva plan – så ska Kronan slå mynt av fusionen: ”Gå om ettan och tvåan”
Försäljningstillväxten i fysiska apotek var 7,6 procent för Apotek Hjärtat, medan marknadstillväxten var 3,4 procent.
På totalen ökade Apotek Hjärtats apoteksförsäljning med 7,6 procent, att jämföra med att marknadstillväxten bedöms ha uppgått till 4,3 procent.
– Apotek Hjärtat fortsätter att ta marknadsandelar även detta kvartal, främst drivet av försäljning i fysiska apotek – och utvecklas i linje med marknaden online, säger Nina Jönsson, Ica Gruppens vd, i en kommentar.
Resultatet backar, vilket hänger ihop med att Apotek Hjärtat sålde många covid-tester första kvartalet 2022.
– Apotek Hjärtat hade i fjolårets första kvartal starka positiva pandemieffekter, och har jämförelsevis ett svagare resultat i år. Dock förbättras glädjande nog resultatet i Min Doktor, kommenterar Nina Jönsson.
LÄS OCKSÅ: Siffrorna avslöjar apotekens tuffa år – här är branschens vinnare och förlorare
Apotek Hjärtat
Avser Apotek Hjärtat, första kvartalet 2023 (första kvartalet 2022), belopp i miljoner kronor.
Nettoomsättning: 4 503 (4 179)
Rörelseresultat EBITDA: 180 (207)
Rörelsemarginal: 2,9 (3,8)
Antal apotek: 391