Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Finansiella rapporter

Ägarens sortiment en hit hos Hemtex – som fortsätter att växa

Publicerad: 20 augusti 2021, 05:59

Hemtex ökade försäljningen under det andra kvartalet

Foto: Pressbild

Implementeringen av ägarens Kids sortiment lyfter Hemtex. Nu centraliseras marknadsföringen.


Ämnen i artikeln:

Hemtex

Hemtex omsatte 257,9 miljoner norska kronor under det andra kvartalet, en tillväxt på 7,7 procent jämfört med samma period i fjol. 

Mätt på jämförbara enheter ökade försäljningen med 9,8 procent. 

Online omsatte kedjan 36,5 miljoner norska kronor, en tillväxt med 5,7 procent från i fjol.

Implementerandet av ägaren Kids sortiment hos Hemtex är en viktig drivkraft bakom tillväxten, skriver Kid i delårsrapporten. 

Som ett led I det har kedjornas marknadsfunktioner omorganiserats och centraliserats. 

Kampanj- och marknadsmaterial produceras nu centralt för att sedan anpassas efter den lokala marknaden. Här ser Kid att både kostnader och tid kan reduceras samtidigt som organisationerna kan lära av varandra. 

Hemtex redovisar ett rörelseresultat på 54 miljoner norska kronor för det andra kvartalet, drygt sex miljoner norska kronor sämre än för samma period i fjol (60,8). 

Under kvartalet öppnade Hemtex en ny butik och fyra byggdes om. 

Antalet fysiska butiker, exklusive de tolv franchisedrivna enheterna, var 118 vid perioden slut. 

Daniel Norman

Redaktör

daniel.norman@bonniernews.se

Ämnen i artikeln:

Hemtex

Dela artikeln:


Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev

Se fler branschtitlar från Bonnier News