Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Affärsutveckling

Svensk Digital Handel avvecklas – blir en del av moderbolaget: ”Att kraftsamla ger oss mer muskler”

Publicerad: 25 oktober 2022, 08:45

Sofia Larsen, vd för Svensk Handel, och Per Ljungberg, vd för Svensk Digital Handel.

Svensk Handel och dotterbolaget Svensk Digital Handel slås samman. Detta för att bättre kunna möta utvecklingen i handeln. ”Att kraftsamla ger oss mer muskler och vi kan vara ett ännu bättre stöd för hela handeln”, säger Svensk Handels vd Sofia Larsen.

Ämnen i artikeln:

Svensk HandelSvensk Digital HandelSamverkan

Mikael Sydner

mikael.sydner@bonniernews.se


Svensk Digital Handel har under en rad år drivit frågor för att främja e-handelns utveckling på olika sätt. Bolaget arrangerar också en rad event som det årliga D-congress på Svenska Mässan i Göteborg.

Verksamheten drivs sedan 2008 som ett helägt dotterbolag till Svensk Handel.

Nu slås de två verksamheterna samman. Fusionen innebär att Svensk Digital Handel som varumärke försvinner.

– Det här känns väldigt bra. Vi krokar arm för att bli ännu mer angelägna när den fysiska och digitala handeln flyter ihop allt mer, säger Sofia Larsen.

Juridiskt träder sammangåendet i kraft vid årsskiftet men i praktiken sker övergången direkt. Samtliga medarbetare följer med.

Svensk Digital Handels vd Per Ljungberg får en roll som chief innovation officer på Svensk Handel.

– Jag är jättetaggad. Det här är precis rätt väg att gå när vi ser hur handeln förändras. När konsumenterna utan att blinka hoppar mellan kanalerna i köpresan är det kanske läge att även vi pratar med enad röst. Som Pernilla Nyrensten har sagt: ”Ska man bli ett miljarddollarbolag måste man finnas i båda kanalerna”. Det säger mycket.

Finns det någon risk för att enskilda digitala frågor kan komma i skymundan när den specifika organisationen försvinner?
– Absolut inte. Inget av det som vi gör i dag ska tas bort utan nu stärker vi upp och tar nästa steg med ökat fokus på innovation och större kunskap över huvudtaget. De näringspolitiska frågorna som påverkar just den digitala handeln drivs till stor del i Bryssel, och det har Svensk Digital Handel inte haft en egen organisation för. Nu får vi en gemensam plattform i en mängd frågor, säger Sofia Larsen.

 Per Ljungberg kommer även att fortsätta ha ansvar för D-congress.

– Vi ska fortsätta utveckla D-congress och etablera ett community ihop med de mest innovativa företagen för att skapa fler mötesplatser. Vi ska även skapa mindre events och olika samarbeten där vi kan sätta ljus på en viss fråga som är aktuell just nu. Fossilfria leveranser är en sådan fråga.

Fakta om Svensk Digital Handel

Svensk Digital Handel AB har sitt ursprung i Föreningen Svensk Digital Handel som startade 1973 som en intresseorganisation för handeln på distans i Sverige. Föreningen skapade D-Congress och byggde upp certifieringen Trygg E-handel. Sedan 2008 ägs dessa verksamheter av Svensk Handels helägda dotterbolag Svensk Digital Handel AB som också drev föreningens kansli mellan 2008 och 2021. Föreningen upplöstes i maj 2021. Svensk Digital Handel AB kommer att vid årsskiftet att fusioneras med Svensk Handel.

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev