Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Affärsutveckling

Svärdsons matsatsning gör en u-sväng: ”Svårt för oss att konkurrera med duktiga storspelare”

Publicerad: 13 juni 2022, 11:26

Delitea har gått tillbaka till urpsrunget.

Foto: Daniel Norman

Delitea har städat upp i sortimentet – och tagit ett steg tillbaka. ”Det är svårt för oss att konkurrera med duktiga storspelare som Mathem och Ica på deras hemmaplan”, säger vd Michael Gegerfeldt. Kunderna gav tummen upp direkt och bolaget fortsatte att växa i fjol.


I januari 2021 klev Michael Gegerfeldt in som vd för Pär Svärdsons matsatsning online, Delitea. Själv har han arbetat med e-handel sedan slutet av 90-talet och grundade bland annat skönhetsbutiken Eleven redan 2004.

– Jag tillbringade första halvåret med att fokusera på driften för att få den att fungera så bra som möjligt, säger Michael Gegerfeldt till Market.

Det handlade om saker som att optimera logistiken och utveckla marknadsföringen i syfte att nå ut bredare, berättar han.

– Det följande halvåret ägnade jag all min tid åt sortimentsbyggande.

När Delitea lanserades 2016 var det som en delikatessbutik online. Genom åren har sortimentet vuxit på bredden, framför allt när det kommer till kolonialvaror.

– Vi behövde definiera hur sortimentet skulle se ut, både på djupet och bredden. Då kom vi fram till att vi skulle gå tillbaka mer till ursprunget och fokusera på delikatesser, sånt som sätter guldkant på tillvaron för kunden, säger Michael Gegerfeldt.

I dag finns en mängd aktörer som säljer mat online, konstaterar han.

– Det är svårt för oss att konkurrera med duktiga storspelare som Mathem och Ica på deras hemmaplan. Ska det bli lönsamt att sälja mat online så måste man komma upp i stora volymer. Sedan har vi aktörer som Foodora som sysslar med Q-shopping och erbjuder supersnabba leveranser. Att bygga ett sådant nätverk kräver stora investeringar. Vi valde att gå tillbaka till själva grundidén med Delitea, vår nisch finns där.

Med ett smalare och djupare sortiment ska Delitea fortsätta växa.

– Jag kommer från skönhetsbranschen och är van att jobba med varumärken och inspiration. Vi ska hämta inspiration därifrån och presentera produkterna på ett för branschen nytt sätt.

Greppet har hittills tagits emot väl av kunderna. Michael Gegerfeldt berättar att många kunder hört av sig med positiv respons.

– Sedan kanske det är en skev bild. De som slutar handla hos oss på grund av sortimentsförändringen kanske inte hör av sig med kommentarer. Men vi får höra från majoriteten av kunderna att vi har ett roligare sortiment nu.

Under 2021 ökade omsättningen med drygt 20 procent och landade på runt 36 miljoner.

– Planen är att vi ska fortsätta växa stabilt framåt. Det ska vara en hälsosam tillväxt. I år räknar vi med att omsätta 45-50 miljoner kronor, säger Michael Gegerfeldt.

LÄS OCKSÅ: E-handelsveteranen ska få Svärdsons matsatsning att lyfta: ”Röra om i branschen”

Michael Gegerfeldt, vd för Delitea.

Delitea har gått med förlust varje år sedan starten 2016. 2020 minskade emellertid rörelseförlusten kraftigt och landade på 689 000, vilket ska jämföras med en förlust på 6,3 miljoner kronor året innan.

– Överlag har vi ökat kostnaderna under 2021, säger Michael Gegerfeldt utan att ange några konkreta siffror för hur resultatet såg ut. 

Dels har personalstyrkan utökats, dels har mer pengar lagts på marknadsföring.

– Vi har redan nu några månader med svarta siffror. I slutet av 2022 eller början av 2023 räknar jag med att vi ska vara operativt lönsamma.

Grovjobbet är gjort, konstaterar Michael Gegerfeldt. Det är nu det roliga börjar, enligt honom.

– Just nu arbetar vi med att utveckla varumärket Delitea. Vi jobbar också mycket med marknadsföring för att nå ut till fler. Samtidigt fortsätter man arbetet med att optimera driften, säger han och fortsätter:  

Det vi jobbar mycket med inom Delitea är att förädla. Det är en rolig tid vi har framför oss. Det finns fortfarande många saker att göra. 

Med tanke på den senaste tidens prisökningar i dagligvaruhandeln, ser du någon risk i att konsumenterna väljer bort delikatesser?
– Jag tror inte att de kommer att välja bort det, säger Michael Gegerfeldt.

I stället tror han att just delikatesser kommer att vara någon som konsumenterna fortsätter att unna sig när priserna stiger, och de tvingas välja bort annat.

– God mat är ju något väldigt socialt, och efter några år med en tuffare vardag behöver vi alla må bättre, och speciellt - att få umgås med familj och vänner. Det är där jag tror vi kan hjälpa till - att skapa lite mer glädje i vardagen.

LÄS OCKSÅ: Snabbväxaren tappade fart – men tog ett rejält kliv mot svarta siffror

Daniel Norman

Redaktör

daniel.norman@bonniernews.se

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev