Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Affärsutveckling

Svärdsons känga till unga startups som skryter om riskkapital: ”I min värld ett misslyckande”

Publicerad: 27 maj 2022, 12:41

Pär Svärdson, vd och grundare av Apotea.

I ett nytt poddavsnitt kritiserar e-handelskungen Pär Svärdson unga företag som saknar lönsam affärsmodell. Att ta in miljoner i form av riskkapital är ett misslyckande när man som företag snarare borde ge sina ägare utdelning, resonerar han.


Ämnen i artikeln:

ApoteaAdlibrisE-handel

När den unge Pär Svärdson grundade Adlibris år 1997 hade de flesta fortfarande uppringningsmodem som gav ifrån sig knasiga ljud. 

I dag 25 år senare jämförs e-handelspionjären med Zlatan och har till och med prisats av kung Karl XVI för sina näringslivsinsatser, kanske främst köpet av Familjeapoteket 2011 som blev grunden till Apotea – Sveriges främsta nätapotek med en årsomsättning på över 4 miljarder kronor.

I podden I huvudet på en Entreprenör delar Pär Svärdson med sig av sina erfarenheter från tiden som e-handlare som sträcker sig ända tillbaka till IT-kraschen runt år 2000 då många företag gick i konkurs. 

En viktig lärdom från det kvartssekel han varit verksam som e-handelsentreprenör är vikten av att ha stenkoll på ekonomin.

– Det är precis likadant nu. Man har massor med företag som startar. De har liksom inte ens en uppfattning om hur de ska tjäna några pengar. 

Nyemissioner eller tillskott i form av ägarnas pengar likställer han med ett intäktskonto. Och att prata om framgång när man som företag tagit in tiotals miljoner kronor i riskkapital är fel, anser han.

– Det är på något sätt i min värld ett misslyckande. Om jag måste be om andras pengar.
Det är ju vi som borde dela ut pengar till våra ägare.

– Det är väldigt viktigt att ha en modell för hur man tjänar pengar för då är man oberoende.

I dagens företagsklimat som präglas av utmaningar som inflation, konjunkturläget, klimathot och geopolitisk instabilitet ser han stora möjligheter.

– Du har ju en grön omställning och en hållbarhetstrend som är superstark. Det är klart att det finns tusentals svinbra affärsidéer.

Till skillnad från 1997 då konsumenterna, enligt Pär Svärdson, var glada om deras e-handelsleverans kom fram, har dagens e-handelskonsumenter högt ställda krav på snabbhet, flexibilitet och logistik.

– Hela kravbilden ökar jättesnabbt, också kravbilden kring hållbarhet – hur pass hållbara fraktsätten är, är det fossilfritt eller inte fossilfritt, hur sker leveransen och hur pass mycket luft det är i paketen.

Att Greta Thunbergs generation ställer höga krav gällande flexibilitet och miljövänlighet ser han som en möjlighet för företag att kunna excellera genom att svara på deras krav.

– Då blir man framtidens vinnare.

Själv blev Pär Svärdson en av sju vinnare då Kungliga Patriotiska Sällskapet nyligen delade ut årets Näringslivsmedalj på Riddarhuset. Pär Svärdson tilldelades medaljen ”För att på ett förebildligt sätt ha utvecklat e-handeln som koncept i ett flertal företag såsom Adlibris och Apotea”.

Helen Preutz

Reporter

helen.preutz@bonniernews.se

Ämnen i artikeln:

ApoteaAdlibrisE-handel

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev