Affärsutveckling
Succé för Elons varumärkesresa: ”Behövde kommunicera vårt existensberättigande”
Publicerad: 10 mars 2023, 08:23
Jakob Dahlner på scenen under D-Congress.
Foto: Loke Westberg
Elons e-handelschef Jakob Dahlner intog under torsdagen scen H1 på D-Congress. Detta gjorde han för att berätta om elektronikkedjans varumärkesresa under de senaste åren. ”Bryr oss om den lokala affären även online.”
Elektronikkedjan Elon har under de senaste åren transformerats från att vara en vitvarukedja till just en elektronikkedja.
Bakom transformationen står till stor del e-handelschefen Jakob Dahlner, som under torsdagen tog plats på scen på D-Congress för att berätta om detta.
– Förut jobbade vi mycket med pris, exempelvis röda ”splashar”, vilket inte är synonymt med Elon. Elon är ju så mycket mer, sade han.
Han började sin resa hos kedjan redan 2018, och sedan mitten av förra året är han e-handelschef.
– När jag började stod vitvarorna uppradade efter varandra, man möttes av en vitvägg. Nu är konceptet "välkommen hem" i stället och man ser hur alla varor ser ut i olika rum, sade han och tillade:
– För många är Elon synonymt med diskmaskin, man vet inte att Elon har produkter för hela hemmet.
För att ändra på den perceptionen av kedjan krävdes hårt jobb, något han var medveten om redan från början.
– Vi visste att reklam och att mata Google med pengar inte skulle räcka för att ändra på det, vi behövde kommunicera vårt existensberättigande.
För att genomföra detta krävdes en helt ny plattform och ett nytt sätt att tänka, utan att för den delen lämna kärnan i Elon, som enligt honom är den lokala handlaren.
– Tog ett år att sälja in att vi behövde en ny plattform till de olika butikerna och dess ägare. Men vi visste att onlinetrafik driver butiksbesök. Våra lokala entreprenörer är vår nyckel till framgång och vi bryr oss om den lokala affären även online, sade han från scenen.
I dagsläget har kedjan 335 butiker och ett centrallager i Örebro. Samtidigt berättar Jakob Dahlner att man har strategiska samarbetspartners i alla nordiska länder.
– Tyvärr är vi ett börsbolag så man får inte snacka så mycket siffror längre, vilket är skittråkigt.
Vissa siffror är emellertid tillåtna att dela med sig av, bland annat att Elon växte 150 procent i antalet besökare online under 2022 samt att den attribuerade försäljningen uppgick till 500 miljoner kronor. Det vill säga den försäljningen som sker i fysisk butik tack vare e-handelsnärvaron.
– Man pratar om butiksdöd, men jag säger så här; satsa ännu mer på e-handel, så ger man förutsättningar för den fysiska butiken.
LÄS OCKSÅ: Efter sammanslagningen – så ska Elon säkra tillväxten: ”Finns ingen magisk siffra”