Affärsutveckling
Så vill H&M:s nya vd förnya butikens roll – ska bli logistiknav
Publicerad: 4 februari 2020, 11:27
Butikernas roll ska skifta. Det framgår när H&M:s tillträdande vd Helena Helmersson börjar staka ut vägen framåt för kedjan, skriver Financial Times.
H&M:s nya ledarskap smider planer för att anpassa kedjan för digital tillväxt genom att uppgradera 5 000 av sina butiker till e-handelsnav.
– En av de mest spännande faktorerna att följa framöver är hur vi ser på fysiska butiker i relation till den allt snabbare digitaliseringen. Vi har en enorm resurs i form av vårt fysiska butiksnät. Det handlar om vad vi gör med det, säger Helena Helmersson till Financial Times.
Den växande e-handeln har slagit hårt mot de traditionella kedjor. Och H&M är inget undantag. Samtidigt har investerare kritiserat kedjan för att fortsätta att öppna hundratals butiker.
Under Karl-Johan Perssons ledning ökade antalet butiker med 150 procent. Men i år väntas trenden vända. Under 2020 planerar H&M att öppna 200 butiker – främst i tillväxtländer. Samtidigt planerar man att stänga 175 butiker i Europa och Nordamerika vilket ger en nettotillväxt på 25 vilket är den lägsta siffran på många år.
– Vi tror fortfarande på fysiska butiker, men vi vill göra dem mer inspirerande och enklare att handla i. Därför genomför vi tester för att göra butikerna mer attraktiva, säger tillträdande styrelseordföranden Karl-Johan Persson till Financial Times.
Läs mer: Nu är det upp till bevis för Helena Helmersson – här är H&M:s nya vd