Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Affärsutveckling

Revolution Race aktie står still trots stark tillväxt: ”Frustrerande att många inte förstår sig på oss”

Publicerad: 13 april 2022, 07:27

Revolution Race har som lägst haft en tillväxt på 58 procent under kvartalen sedan börsnoteringen. Ändå står aktiekursen i princip still, skriver Di. ”Det är frustrerande att många inte förstår sig på oss”, säger vd Pernilla Nyrensten.

Ämnen i artikeln:

Revolution RaceE-handelSport och fritid

JF

Julia Forsberg

julia.forsberg@bonniernews.se


Revolution Race börsnoterades under 2021 och har under de följande kvartalen som lägst haft en tillväxt på 58 procent medan andra nynoterade bolag som Desenio och Pierce haft det tuffare och tvingats lämna vinstvarningar, skriver Di. Samtidigt står Revolution Race aktie i princip still runt teckningskursen.

– Jag tycker att det är frustrerande att många inte förstår sig på oss. Många kanske trodde att vi satte finansiella mål som var överambitiösa, men de är inte satta utifrån en stolpe in-strategi. Jag upplever att det finns en del andra bolag som inte tog hänsyn till den draghjälp de fått av pandemin och lät bli att kalibrera målen, säger Pernilla Nyrensten. 

Hon framhåller att bolaget har levererat över förväntan sett till både tillväxt och marginal. Di skriver att Revolution Race har haft en rörelsemarginal på cirka 29 procent över de senaste tolv månaderna. Pernilla Nyrensten är dock inte rädd att nya konkurrenter ska lyckas kopiera deras koncept. 

– Men hur får man bra lönsamhet? Det får man genom att ta korrekta beslut. Många tror att det räcker med att man kopierar en produkt eller en affärsmodell, men du kan inte kopiera förmågan att ta de korrekta besluten. 

Under kalenderårets första kvartal möter Revolution Race tuffa jämförelsetal då de under samma period i fjol växte med 185 procent. 

– Under förra kvartalet levererade vi 58 procents tillväxt, vilket var sjukt bra när jämförelsetalet var 130 procent. Allt jag kan säga är det vi redan har sagt och det är att kvartalet startade starkt. 

Samtidigt blir konsumentens plånbok tunnare med kraftigt höjda energipriser och stigande levnadsomkostnader, påpekar Di. 

– Om allt blir dyrare kommer det att påverka många bolag. Jag tror att vi som äger vårt varumärke har bättre förutsättningar att hantera det och vi är skickliga på att styra efter underliggande efterfrågan. 

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev