Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Affärsutveckling

Pressbyrån lanserar ”lusseballen” – för att uppmärksamma prostatacancer

Publicerad: 14 november 2022, 15:08

Lusseballen finns tillgänglig att handla i utvalda butiker under vecka 46.

Foto: Pressbild

Nu lanserar Pressbyrån en udda bakelse. Istället för den konventionella lussebullen tar nu ”lusseballen” plats på hyllorna. ”En perfekt mix av allvar och skoj.”

Ämnen i artikeln:

ReitanPressbyrån

Loke Westberg

loke.westberg@bonniernews.se


Ja, du läste rätt. När julen snart står för dörren passar Pressbyrån på att lansera lusseballen.

LÄS OCKSÅ: Konkursvågen tilltar – här är listan över årets 30 största konkurser i branschen

Initiativet har tagits fram för att uppmana män att testa sig för prostatacancer i tid. En del av intäkterna går till Mustaschkampens arbete mot sjukdomen.

– Vi vet att många män undviker att undersöka prostatan av olika skäl. Det kan till exempel handla om rädsla eller okunskap. Lusseballen är en perfekt mix av allvar och skoj och kan förhoppningsvis göra det lättare att prata om ett ibland tabubelagt ämne och samtidigt öka medvetenhetsgraden kring vikten av att testa sig i tid, säger Per-Anders Nygård, kampanjledare för Mustaschkampen, i en kommentar och fortsätter:

– Vi är väldigt glada att intäkter från Lusseballen går till Mustaschkampen som är Prostatacancerförbundets kampanj som blandar humor med allvar för att bidra till forskning, utveckling och bättre vård, och samtidigt sprida kunskap om Sveriges vanligaste cancersjukdom.

Kampanjen kommer att synas både i butik och via annonsering. Lusseballen finns tillgänglig att köpa i utvalda butiker i Stockholm under vecka 46.

– På Pressbyrån har vi en tradition av att ta ställning i viktiga samhällsfrågor, vare sig det gäller pressfrihet eller hbtqi-rättigheter. Därför känns det naturligt att vi använder oss av en av våra mest ikoniska produkter för att göra skillnad i en fråga som drabbar stora delar av samhället. Om fler påminns om att gå och göra ett enkelt test i tid kan vården rädda fler liv, säger Lennart Schultz, Marknadschef på Pressbyrån, i ett pressmeddelande.

LÄS OCKSÅ: Claes Sjöholm tackade ja till jobbet hos Olav Thon – då försvann 85 procent av kunderna 

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev