Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Affärsutveckling

Nytt krispaket på Nelly – minskar personalstyrkan och kapar kostnader för marknadsföring

Publicerad: 11 augusti 2022, 10:24

Nelly ska förenkla hela sin verksamhet för att bli effektivare.

Börsnoterade klädbolaget Nelly rullar nu ut ett krispaket som ska kompensera för det väntade försäljningstappet. Inom kort startar fackliga förhandlingar om personalneddragningar.


Ämnen i artikeln:

NellyKläderE-handel

Nyheterna om klädbolaget Nelly har duggat tätt under sommaren. Den 12 juni flaggade man för minskad försäljning och ett väntat negativt rörelseresultat. Då infördes även anställningsstopp. Dagen efter meddelade bolaget att vd Kristina Lukes lämnar sin post

Nu berättar det börsnoterade bolaget om ett krispaket som innebär besparingar på 40-50 miljoner kronor årligen. 

LÄS MER: Snabb lösning för Nellly – återvändare tar över som vd efter Lukes: ”Rätt bakgrund” 

Nelly behöver minska personalstyrkan, och ska inleda fackliga förhandlingar kring detta inom kort. 

Man ska också minska bredden i sitt sortiment, och kapa marknadsföringskostnader. Från och med andra kvartalet 2023 väntas åtgärderna ha full effekt. 

– Vi kommer endast bli ett långsiktigt lönsamt bolag om vi har rätt fokus och även rätt storlek på vår organisation, säger Helena Karlinder-Östlundh, tillförordnad vd på Nelly, i ett pressmeddelande.

LÄS MER: Bakslag för e-handeln – här är bolagen som vinstvarnar och varslar: ”Blir en period av svält och nöd” 

Monika Nilsson Lysell

Reporter

monika.nilsson@bonniernews.se

Ämnen i artikeln:

NellyKläderE-handel

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev