Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Affärsutveckling

Netonnet-chefen om vitvarusatsningen – och om att bredda sortimentet ytterligare

Publicerad: 7 oktober 2021, 12:53

Teddy Thor, affärschef hos Netonnet.

Foto: Pressbild

Netonet breddar sortimentet och börjar sälja tvättmaskiner, kylskåp och dylikt. Här berättar affärschef Teddy Thor mer om satsningen och om samarbetet med Trettis ägare. ”Vi siktar på att bli en av de ledande även på vitvaror”, säger han.


Ämnen i artikeln:

Netonnet

Tidigare i dag kunde Market berätta att Netonnet breddar sitt sortiment och att företaget  börjar sälja större vitvaror. 

– Det är något som är och har varit efterfrågat bland våra kunder, och många tror att vi redan säljer det. Det ser vi bland annat på att olika produkter inom vitvarusegmentet är bland de mest eftersökta på vår sajt och eftersom många kommer in i våra lagershoppar och frågar efter detta. Satsningen på vitvaror sammanfaller med Netonnets strategi att ge kunderna en sömlös och effektiv köpupplevelse, i den kanal kunden föredrar, med ett omfattande utbud av varor och tjänster. Det nya samarbetet bidrar till att uppfylla det kundlöftet och underlättar samtidigt ytterligare tillväxt, säger Teddy Thor till Market. 

Och målet är satt högt. 

– Vi siktar på att bli bland de ledande även på vitvaror i Sverige. Hur stor den delen kan bli för oss återstår att se, fortsätter han. 

Enligt statistik från GFK omsatte den svenska vitvarumarknaden drygt 10 miljarder kronor i fjol. 

– Enligt en rykande färsk landsrepresentativ undersökning genomförd av Yougov på uppdrag av Netonnet kommer ungefär 16 procent av alla svenskar att köpa vitvaror till köket eller tvättstugan under det kommande året. Och för oss är det alltid viktigt att lyssna på kunderna, säger Teddy Thor. 

Satsningen görs i samarbetet med White Away Group, som bland annat äger Tretti. 

– Som en av de största hemelektronikaktörerna i Sverige har vi har varit intresserade av den här kategorin under lång tid eftersom många av våra kunder gärna också vill handla vitvaror hos oss. Samtidigt krävs det en hel del för att göra en ordentlig satsning på vitvaror, som skiljer sig från annan hemelektronik. Genom vårt samarbete med White Away Group, som har stora volymer inom vitvaror i Skandinavien och specialiserad kompetens och erfarenhet av den logistik som krävs för att hantera tunga vitvaror, är det nu vår målsättning att bli bland de ledande även inom vitvaror i Sverige, säger Teddy Thor. 

Ser ni något problem i att de även blir en konkurrent till er, bland annat genom butikssatsningen med Tretti?
– Trettis butiker kommer att vara mindre enheter och till karaktären mer åt fackhandelshållet, medan vi erbjuder vitvaror som en del av vårt totala sortiment, som innehåller många andra kategorier. Vi tror att det kanske är olika kunder som vänder sig till oss, kunder som läser på på nätet, som vet vad de vill ha och som vill ha snabb leverans vänder sig till oss medan de kunder som vill planera för sin stora köksrenovering och ingående gå igenom sina val tillsammans med personal kanske snarare vänder sig till någon i fackhandeln.

Slutligen, ser ni möjlighet att bredda sortimentet med ytterligare produktkategorier? 
– Vi är alltid intresserade av att utforska nya möjligheter.

 

Daniel Norman

Redaktör

daniel.norman@bonniernews.se

Ämnen i artikeln:

Netonnet

Dela artikeln:


Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev