Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Affärsutveckling

Modevarumärkets lyxproblem: ”Vår snabba tillväxt har inneburit en ny sorts utmaningar”

Publicerad: 26 augusti 2022, 05:47

Elin Alemdar, grundare av Stylein och också designer för bolaget.

Svensk modevarumärket Stylein har skruvat på sin affärsmodell – och det framgångsrikt. Omsättningen ökade med över 40 procent i fjol. ”Vår snabba tillväxt inneburit en ny sorts utmaningar som vi behöver tackla”, säger grundaren Elin Alemdar.


Stylein har skruvat på sin affärsmodell. I stället för den klassiska retailmodellen har modevarumärket satsat digitalt och börjat sälja direkt till konsument. 

Förra året omsatte bolaget 36 miljoner kronor 2021, en tillväxt med 47 procent. Under årets första sju månader har omsättningen ökade med 52 procent. Målet i år är att nå en omsättning på 52 miljoner kronor. 

– Trots att alla siffror pekar åt rätt håll, har vår snabba tillväxt inneburit en ny sorts utmaningar som vi behöver tackla. Det är främst vår likviditet i kombination med för långa ledtider inom produktionen, eftersom vi har en efterfrågan som överstiger tillgången. Vi har behövt syna och arbeta igenom hela vår process – från lagerhållning och logistik, till produktion och marknadsföring. Jag är dock medveten om att det är ett lyxproblem som egentligen handlar om att vårt varumärke har vuxit snabbare än vår omställning, säger Elin Alemdar i en kommentar. 

Försäljningen i den egna e-handeln ökade med 91 procent under 2021 – och den starka tillväxten där har fortsatt även i år med en ökning på drygt 50 procent. 

Stylein har lanserat flera nya produktgrupper och accessoarer. Bolaget har även satsat på löpande produktsläpp under säsongerna, där flera är onlineexklusiva för att locka kunderna till de egna kanalerna och skapa lojalitet. 

– Vi har successivt kommit till bukt med vår växtvärk och receptet har till stor del varit hur vi har arbetat med vår egen onlinesatsning.  Vi kommer med stor sannolikhet att se oss om efter investeringar och ta in kapital, men jag vill inte stressa fram en sådan process så jag vet inte när. Så länge vi växer organistiskt och lönsamt i så pass hög takt som vi gör, har jag inte bråttom, säger Elin Alemdar. 

Det är inte bara online som Stylein satsar. I höst utökas butiksytan på Åhléns city i Stockholm och blir dubbelt så stor. Bolaget kliver även in på två nya marknader, Kanada och Tyskland. 

Daniel Norman

Redaktör

daniel.norman@bonniernews.se

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev