Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Affärsutveckling

Med hjälp av data ska Åhléns optimera sortimentet – de ska leda arbetet: ”Nyckelspelare”

Publicerad: 15 februari 2022, 08:40

Karin Wiedner Edgren, affärsområdeschef för mode, Petra Matson Melin, affärsområdeschef för hem, och Ebba Kilman, chef för kunderbjudandet.

Foto: Jonas Borg

Åhléns ska utveckla och revitalisera sitt sortiment. Som ett led i det tillsätts nya affärsområdeschefer för hem respektive mode. ”Med data som utgångspunkt optimerar vi nu vårt erbjudande”, säger Ebba Kilman, chef för kunderbjudandet.

Ämnen i artikeln:

Åhléns

Daniel Norman

daniel.norman@bonniernews.se


Åhléns ska göra en storsatsning på att utveckla sitt erbjudande. 

– Vi ska bygga ett kunderbjudande som baseras på kundernas behov och drömmar och vi står inför ett viktigt arbete i att utveckla Åhléns sortiment, tjänster och upplevelser. Med data som utgångspunkt optimerar vi nu vårt erbjudande, för att kunden ska mötas av ett koordinerat inspirerande sortiment, vid rätt tidpunkt, säger Ebba Kilman i en kommentar. 

Som ett led i det har bolaget rekryterat nya affärsområdeschefer. Petra Matsson Melin får ansvar för kategorin hem och Karin Wiedner Edgren för kategorin mode. 

– Det känns väldigt bra att ha landat ett så starkt team som tillsammans kommer att vara nyckelspelare för att skapa ett kunderbjudande i världsklass, säger Ebba Kilman. 

Petra Matson Melin kommer närmast från jobbet som inköpskonsult för Singular Society. Tidigare har hon arbetat nästan 22 år inom H&M med inköps frågor. Innan hon började på Singular Society var hon drygt ett år på Granit. 

– Förändringsarbete är det roligaste jag vet och jag är så glad och stolt över att få vara med och driva ett både omfattande och avgörande arbete framåt på Åhléns. Nu ska vi skapa världens bästa inredningssortiment tillsammans, säger hon i en kommentar. 

Karin Wiedner Edgren har även hon arbetat länge inom H&M, bland annat med inköp men också med affärsutveckling. Över 16 år har hon arbetat inom den svenska modejätten, Innan dess var hon managementkonsult och på varumärkesbyrå. 

– Jag är väldigt glad över att få vara en del av Åhléns och otroligt taggad att tillsammans med hela teamet fortsätta resan med att göra Åhléns till Sveriges ledande modedestination, säger hon.

Karin Wiedner Edgren och Petra Matson Melin tillträdde 24 januari. 

Åhléns ska också utveckla sitt erbjudande inom skönhet. Under våren hoppas bolaget göra klart med en ny affärsområdeschef för kategorin. 

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev