Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Affärsutveckling

Market byter kostym – och vässar journalistiken: ”Ännu större skäl att bli betalande läsare”

Publicerad: 21 februari 2022, 12:28

”Vi gör en tydlig satsning på ännu mer kvalitetsjournalistik för att ge våra läsare djupare kunskap, förståelse och insikter”, säger Fredrik Svedjetun, chefredaktör på Market och Dagligvarunytt.

Market byter utseende och bygger ut premiumjournalistiken med nya satsningen Market Insights. ”Vi ska leverera ännu djupare insikter till branschen”, säger chefredaktör Fredrik Svedjetun.


PE


Market har svidat om och fått ett nytt utseende. Den nya kostymen innebär ny logga, nya färger, nytt kampanjmaterial och en tydligare paketering av innehållet.

– Vi har haft samma grafiska profil länge så det var dags för en uppfräschning. Målet har varit att skapa en logga som ska vara användbar i alla kanaler och i alla enheter, oavsett hur man väljer att ta del av Market, säger chefredaktör Fredrik Svedjetun.

Arbetet med Markets nya utseende har genomförts av inhousebyrån och marknadsavdelningen på Bonnier Business Media i samarbete med creative directorn Jonas Frank.

Bild 1/3  Markets nya logga.

Men Market får inte bara ett nytt utseende. I samband med det visuella ansiktslyftet har redaktionen sett över innehållet för att leverera bästa tänkbara journalistik.  

– Vi har grävt i arkiven och tar tillbaka det som Market har gjort riktigt bra genom åren samtidigt som vi tar flera nya grepp. Vi gör en tydlig satsning på ännu mer kvalitetsjournalistik för att ge våra läsare djupare kunskap, förståelse och insikter.  

LÄS OCKSÅ: Ny satsning på Market: Här är experterna som skriver analyser för våra läsare under våren 

Konkret betyder det än mer djuplodande artiklar, undersökningar och ekonomiska granskningar. 

– Vi kommer att lägga än större krut på det som tidigare hette Market Premium, genomarbetat material som vi ser att våra läsare vill ha och som gör att de förhoppningsvis fattar än bättre beslut i sina yrkesroller.  

Detta gör vi för prenumeranterna

Under 2022 utvecklas Markets innehåll med ännu större fokus på kunskap, analys och affärsnytta. Målet är att ge våra betalande läsare insikter och inspiration som hjälper dem att fatta bättre beslut i den snabba transformation som detaljhandeln och e-handeln just nu genomgår. En av flera nyheter är analysbrevet Market Insights. Som prenumerant får du:

 

ALLT DIGITALT INNEHÅLL – handelsnyheter, spaningar och intervjuer på sajten.

UNIKA RAPPORTER OCH KARTLÄGGNINGAR – vi sammanställer löpande relevant data om detaljhandelns branscher, trender och kommande affärsmöjligheter.

MARKET INSIGHTS – analysbrev fullproppat med insikter, varje tisdag i din inkorg.

EXPERTANALYSER – varje vecka guidar Markets erfarna journalister och våra externa analytiker dig genom de viktigaste förändringarna och utmaningarna.

För att bredda infallsvinklarna ytterligare har Market presenterat en rad externa krönikörer och analytiker.

– Det är sju spännande namn som varje vecka turas om att skriva om handeln från sitt perspektiv, säger Fredrik Svedjetun.

Dessutom lanseras Market Insights – ett analysbrev som en gång i veckan, under ledning av redaktör Andreas Dyrberg Skog, samlar ihop det mest djuplodande materialet till Markets prenumeranter.

Ja, det är en hel del nyheter som presenteras. Samtidigt framhåller Fredrik Svedjetun vikten av en blandning mellan djupa reportage och granskningar med snabbfotad och aktuell journalistik. Nyhetsarbetet rullar alltså på i oförminskad styrka under ledning av redaktör Daniel Norman.

– Vi ska ha kvar mixen så att det finns något för alla. Men de som inte är betalande läsare ännu ska få ännu större skäl att bli det.  

Prisbilden då?  
– Den förblir densamma. Vi höjer bara kvalitén.

Har du ingen prenumeration på Market? Det fixar du här.

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev