Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Affärsutveckling

Livsstilsbolaget rustar för tillväxt – vill omsätta 100 miljoner inom några år

Publicerad: 7 juni 2022, 12:05

Grandpa, som har flera fysiska multibrandbutiker, ska växa digitalt.

Grandpa ska nå 100 miljoner i omsättning de närmaste åren. Nu rustar bolaget för tillväxt. ”Målsättningen är att Grandpa ska bli ännu mer Grandpa”, säger vd Jonas Skommevik.


Daniel Norman

daniel.norman@bonniernews.se


Pandemin innebar några tuffa år för Grandpa. Nu rustar bolaget inför framtiden. 

– Vi fokuserar på att göra bolaget redo för långsiktig tillväxt. Grandpa har ett grymt renommé, ett fantastiskt team av väldigt dedikerade människor och vi har möjlighet att investera i verksamheten, säger Jonas Skommevik i en kommentar. 

Han tog över som vd i april 2021. Tidigare har han arbetat med varumärken som Wesc, Happy Socks och senast Dapalma Workwear. 

– Min roll är att introducera nya effektivare sätt att arbeta framåt där vi tillsammans utvecklar bolaget och våra strategiska samarbeten. Målsättningen är att Grandpa ska bli ännu mer Grandpa. I praktiken betyder detta mer automatiserad och datastyrd verksamhet i kombination med roliga och oväntade saker, fortsätter Jonas Skommevik. 

Under pandemin har antalet delägare utökats från två till tre. Kristian Männik, som grundade Sinch, äger nu bolaget tillsammans med grundarna Jonas Pelz och Anders Johansson. 

Organisationen har setts över. Josefin Mehany har rekryterats som finanschef. Tidigare har hon arbetat inom Daniel Wellington. Jonas Rådberg, som tidigare arbetat som designchef inom Varner-gruppen, är ny varumärkeschef 

Förutom de egna multibrandbutikerna satsar Granpa på att växa online, både nationellt och internationellt. 

Den här månaden lanseras en ny e-handelsplattform. Målet har varit att lyfta den servicenivå som finns i de fysiska butikerna och översätta den till online. 

Grandpa har också investerat i en ny systemstruktur vilken ska möjliggöra för bolaget att kunna växa på ett effektivt sätt. 

Målet är att nå 100 miljoner i omsättning och sedan bygga vidare utifrån det. 

2020 omsatte Grandpa drygt 35 miljoner kronor, exklusive statligt pandemistöd. 2021 års är inte offentliga än. Bolaget hade en tillväxt på drygt 20 procent jämfört med 2020, uppger Jonas Skommevik för Market. 

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev