Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Affärsutveckling

Life tror att den starka hälsotrenden stoppar butiksdöden: ”En renässans”

Publicerad: 24 november 2021, 14:16

Life tror att den fysiska butiken kommer att ha en viktig roll även i framtiden.

Pandemin bäddar för en stark konsumenttrend inom hälsa – samtidigt som den kan bromsa butiksdöden. Det säger Johanna Juhlin, kommersiell chef på hälsokedjan Life.


Ämnen i artikeln:

E-handelHälsa och egenvårdHandeln

Life är Nordens största hälsokedja och säljer produkter från drygt 200 varumärken. Nu vill kedjan bli ännu större och för att nå målet lanseras bland annat en ny digital satsning och ett helt nytt butikskoncept, berättar Lifes kommersiella chef Johanna Juhlin. 

 – Det handlar om att hitta en kundupplevelse där vi är relevanta och tillgängliga för kunden i alla kanaler, oavsett om man handlar online eller offline, säger hon. 

– Vi satsar på alla möjliga områden. Vi tror verkligen på vår affär framåt vad gäller både online och i butik.

Lifes digitala handelplats, Lifebutiken, har funnits länge men inte riktigt på det sättet som bolaget har önskat, säger Johanna Juhlin. Det är först nu som bolaget verkligen satsar på onlinehandeln. 

– För slutkonsumenten handlar det om att få en ganska sömnlös upplevelse av själva affären. Där man till exempel som nu i vårt fall att man ska kunna handla online men ta ut i butik. Sådana enkla saker som bara gör att tillgängligheten och kundupplevelsen har så stor betydelse vare sig du handlar online eller offline eller om du handlar på andra marknadsplatser. 

Johanna Juhlin är kommersiell chef på Life.

Bland annat ska Life lansera ett nytt system för Customer Relationship Managment – en process som ska leda till bättre kundrelationer. Systemet ska vara i bruk i början av 2022 och samtidigt satsar kedjan på flera nyetableringar i Norden.

Satsningen är delvis en konsekvens av att man ser en förändring i konsumentbeteendet i spåren av pandemin, säger Johanna Juhlin. Kundtrafiken mellan det digitala och det fysiska blir allt mer likställd. 

– Den stora frågan alla ställer sig nu är om det förblir så. Har pandemin förändrat konsumentbeteendet för all framtid? Det återstår att se, säger hon. 

Lifes öppnade dörrarna till sitt nya butikskoncept under lördagen förra veckan. Flaggskeppsbutiken ligger vid Hötorget i Stockholm och beskrivs som en testbutik där nya sortiment, koncept, kampanjer och tjänster ska provas. Johanna Juhlin tycker att det nya konceptet blivit bra. 

– Det känns väldigt mycket Life. Alltså hjärtat i att att sälja bra kvalitetsprodukter med hög rådgivning. Det ska speglas i hela konceptet. Det är otroligt fint och väldigt mjukt koncept som känns nära naturen, säger hon. 

Innan pandemin var konsumenttrenden inom hälsa väldigt stark, säger Johanna Juhlin. Men hon tror att den trenden kommer att intensifieras ytterligare framöver, pådriven av lärdomarna från coronaåret 2020. Varje generation genomlever ett trauma, säger hon, och pandemin kan på sikt påverka människors inställning till hälsa överlag.

– Jag tror verkligen att pandemin kommer att sätta avtryck på den här generationen. Och vi ser redan nu att hälsa blir viktigare för många. Jag såg en konsumentundersökning nyligen där 79 procent uppgav att hälsa var en av deras främsta prioriteringar. Där tror jag att vi har en relevant roll att spela. 

En annan analys som Life gjort är att inställningen till fysisk handel blir allt mer positiv, både från konsumentsidan men också från handlarna. Johanna Juhlin gör bedömningen att butiksdöden kan vara på väg att stanna av – den fysiska butiken får allt större påverkan på den totala affären. 

– När vi tittar på kommande trender så ser vi att e-handlare ökar fysisk butik för att optimera kundresan, på samma sätt som traditionella retailers går in i det digitala. Vi tror att butiken har en oerhört viktig roll i framtiden. Man kan väl kalla det för en renässans i det här sammanhanget, säger hon. 

 

 

 

 

 

Isidor Beslic

Reporter

isidor.beslic@bonniernews.se

Dela artikeln:


Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev