Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Affärsutveckling

Kjell & Companys vd: ”Vi anställer tekniska rådgivare hellre än säljare”

Publicerad: 19 oktober 2022, 09:35

Markets chefredaktör Fredrik Svedjetun intervjuar Kjell & Companys vd Andreas Rylander under Retail Arena.

Foto: Pax Engström Nyström

Kundfokus har alltid varit Kjell & Companys styrka, och det är vad som kommer vara företagets fortsatta strategi för att fortsätta stå starka i den allt tuffare konjunkturen. Det berättade bolagets vd Andreas Rylander på Retail Arena tidigare i dag. ”När vi rekryterar nya medarbetare lägger vi stort fokus på att de ska brinna för att förmedla sina kunskaper till kunderna”, säger han.

Ämnen i artikeln:

Retail ArenaKjell & Company

TK

Thomas Karlsson

redaktionen@market.se


Årets upplaga av Retail Arena, som arrangeras av Market i samarbete med Dagens industri, tjuvstartade med att Markets chefredaktör Fredrik Svedjetun samtalade med Kjell & Companys vd Andreas Rylander, affärsutvecklaren Patrice Lusth och Håkan Löfgren, privacy retail leader på Google om hur handeln kan utveckla kundresan i den allt tuffare konjunkturen.

– Vår styrka har alltid varit de kundnära relationerna, att försöka förstå kunden. Och det kommer vara ännu viktigare när tiderna nu blir svajigare, säger Andreas Rylander.

Många viktiga lärdomar tar man med sig från pandemitiden.

– Vi tar med oss den agila och flexibla organisation vi skapade då, säger han.

En stor styrka för Kjell & Companys är kedjans omnikanallösning.

– Det har handlat mycket om att utveckla e-handeln de senaste tio åren, men vårt fokus har hela tiden varit på kunden oavsett vilken kanal de för tillfället befinner sig i. Våra kunder ska få samma service och upplevelse oavsett om de besöker oss digitalt eller fysiskt i en butik, säger Andreas Rylander.

Och den stora styrkan, menar han, är medarbetarna.

– Det sker en snabb teknologisk utveckling som många kunder har svårt att hänga med på. Därför har vi valt att anställa tekniska rådgivare i stället för säljare. Vi lägger mycket möda på att hitta medarbetare som brinner för att förmedla sina kunskaper till kunderna.

Patrice Lusth, affärsutvecklare, deltog i samtalet.

Foto: Pax Engström Nyström

Det är en strategi som Patrice Lusth önskar fler branscher skulle ta till sig.

– Modehandeln är ett exempel, där man i stället för fokus på konvertering skulle satsa på medarbetare som ger experthjälp till kunderna.

– I en lågkonjunktur blir det mindre impulsköp. Kundresan kommer att bli längre men många retailföretag tänker bara på korta kundresor och snabba konverteringar, säger Patrice Lusth.

Håkan Löfgren, Google.

Foto: Pax Engström Nyström

Samtidigt kommer det bli mer fokus på lågpris, spår Håkan Löfgren.

– Vi ser redan nu ett ökat intresse för bra erbjudanden, rabatter och lågprisvaror men även hållbarhet kommer vara ett fortsatt argument, säger han.

Trots att alla spår tuffa tider framöver så finns också en optimism i handeln.

– Det blir också möjligheter för företag som sköter sina kort rätt, konstaterar Andreas Rylander.

– När företag med sämre förutsättningar försvinner finns det chans för andra att förbättra sin marknadsposition och faktiskt bli vinnare.

Markets chefredaktör Fredrik Svedjetun samtalade med Kjell & Companys vd Andreas Rylander, affärsutvecklaren Patrice Lusth och Håkan Löfgren, privacy retail leader på Google om hur handeln kan utveckla kundresan i den allt tuffare konjunkturen.

Foto: Pax Engström Nyström

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev