Affärsutveckling
Kesko lämnar walk over på konsumentmarknaden
Publicerad: 29 augusti 2023, 11:17
K-rauta försvinner som varumärke på den svenska marknaden. I stället väljer Kesko att fokusera på K-bygg.
Foto: Pressbild
I dag har Kesko 16 byggvaruhus i Sverige riktat till konsumenter under varumärket K-rauta. Under nästa år kommer de att läggas ned eller skyltas om i samband med att den finska byggjätten skiftar fokus.
– Med ett erbjudande och ett varumärke kan vi lägga all vår ambition, hela vår kompetens och större resurser mer effektivt på ett ställe. Nya K-bygg kommer på sikt att finnas på fler orter än i dag och ha ett ännu vassare digitalt erbjudande, säger Endre Espeseth, vd för Kesko i Sverige i en kommentar.
Medan K-bygg, med 51 anläggningar i Sverige, främst riktar sig till proffsen är K-rauta, med 16 varuhus, till för både den vanliga konsumenten och hanterverkaren.
Kesko har som mål att bli störst inom bygghandeln i Sverige. För att nå dit väljer man att rikta fokus mot proffsen och K-bygg.
– Alla är välkomna att handla på K-Bygg, även om vi först och främst är det självklara förstahandsvalet för professionella byggare. För privatpersoner som vill handla där byggaren handlar är våra dörrar alltid öppna, säger Endre Espeseth.
LÄS OCKSÅ: Handelns stålbad: Varningen – jätteras hotar bygghandeln
K-rautas varuhus kommer antingen att profileras till K-bygg eller avvecklas. Detta kommer att ske successivt under 2024. Vilka enheter som kan komma att läggas ned vill Kesko Sverige inte spekulera i nu.
– Vi har planerat en ny strategisk inriktning för företaget och har en övergripande plan. Vi kommer att inleda lokala förhandlingar på respektive ort, allt eftersom vi gör den här resan och informerar er då vidare. Innan dess vill vi inte föregå förhandlingarna, säger kommunikationsansvarig Marika Tornberg till Market.
Vad händer med K-rautas personal? Hur många kan komma att sägas upp som en följd av förändringen?
– Självklart innebär satsningen på ett samlat erbjudande ett antal effektiviseringar. Några varuhus kommer att stängas och vissa kommer att förvandlas från K-Rauta till K-Bygg. Med fokus på ett varumärke kommer också våra centrala stödfunktioner att ses över och anpassas för att vi ska bli effektivare. Vi kommer inleda lokala fackliga förhandlingar. Hur många som kommer påverkas vet vi inte i dagsläget. Vi försöker på bästa möjliga sätt att ge det stöd som vi kan till de som berörs, säger Marika Tornberg.