Affärsutveckling
Jula vill stärka sin position som lågprisaktör – gör outletsatsning: ”Sortimentet styr upplägget”
Publicerad: 29 september 2021, 09:42
Jula öppnar fler outlets i anslutning till varhusen. Foto: Pressbild
Jula satsar på fler outlets i anslutning till varuhuset. I Sverige får ett tredje varuhus en. Dessutom tas konceptet till Polen och Norge.
Ämnen i artikeln:
JulaJula har byggt om sitt varuhus i Kungens kurva i Huddinge utanför Stockholm. 14 oktober invigs det. En nysatsning är att varuhuset får en outlet.
–Uppbyggnaden av outleten startar redan nästa vecka. Ytan som avsätts i varuhuset är ca 400 kvadratmeter med en egen inredning. Sedan är det i mångt och mycket sortimentet som styr upplägget, säger Helena Jansson, utvecklingschef hos Jula.
Sedan tidigare finns konceptet i kedjans varuhus i Skara och Eskilstuna.
– Vi lanserade ett nytt outletkoncept 2019 och våra goda erfarenheter gör att vi nu väljer att gå vidare och introducera outlets i fler varuhus, säger vd Joachim Frykberg.
Jula väljer dessutom att introducera det både i Polen och Tyskland.
21 oktober öppnar en enhet i anslutning till varuhuset i Wrocslaw i Polen och 18 november hos Jula i norska Sandvika.
– Den här satsningen gör att vi stärker vår position ytterligare på marknaden och Jula Outlet är en viktig del i vår framtidsplan, säger Joachim Frykberg.
Jula ser konceptet som en viktig del i att stärka kedjans position som ett lågprisalternativ. Samtidigt ser den fördelar rent hållbarhetsmässigt genom att färre varor behöver slängas.