Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Affärsutveckling

Joys utmaning – sälja kläder på nätet till e-handelsovana kvinnor

Publicerad: 19 oktober 2022, 14:16

Anna Ullman Sersé, vd och delägare till Joy.

Foto: Pax Engström Nyström

När de nya ägarna tog över konkursade modekedjan Joy satsade de på att återlansera modeföretaget som ren e-handel. ”När vi har knäckt hur vi säljer digitalt till den här målgruppen blir det enklare att expandera än att öppna massa butiker”, säger vd och delägare Anna Ullman Sersé.

Ämnen i artikeln:

JoyRetail Arena

TK

Thomas Karlsson

redaktionen@market.se


När modekedjan Joy gick i konkurs 2020 hade den 35 fysiska butiker. Men när teamet Sofia Valentin, Anna Ullman Sersé och Åsa Parsmo tog över varumärket gjorde man en helt digital satsning. I maj 2021 smygstartade Joys e-handel med ett begränsat utbud och i dag erbjuder man ett sortiment av mode för främst kvinnor i åldern 50 plus.

– Det vi köpte var bland annat varumärket Joy, två modemärken, en kunddatabas med 200 tusen kvinnor och den digitala kanalen. Däremot ingen av de fysiska butikerna, berättar Anna Ullman Sersé.

Den typiska Joykunden är en kvinna i övre medelåldern som gillar att klä sig snygga i kläder med bra passform och är beredda att betala lite mer för kvalitet. Men de är ovana att handla online.

– Det har varit en utmaning att nå den här målgruppen, som inte googlar sina köp innan eftersom de inte söker något specifikt och ofta inte riktigt vet vad de vill ha. De vill inte delta i tävlingar i sociala medier och litar inte på influensers.

– Däremot läser de sin e-post, vi har 40 procents öppningsgrad på våra utskick. Och de älskar livesändningar, som ger en hög konvertering. Även annonser på sociala medier funkar bra, säger Anna Ullman Sersé.

Hon berättar att många kunder har svårt att förstå att Joy numera finns bara online och är osäkra på att näthandla.

– De förstår ofta inte ens standardnavigering och känner sig oroliga och vill gärna ha hjälp.

Företagets kundtjänst spelar därför en väldigt viktig roll.

– Den får hjälpa till med väldigt mycket, från hur man navigerar på sidan och avslutar sitt köp till att diskutera passform och storlekar med våra kunder.

Men om man ger kvinnorna lite tid så är de tacksamma och trogna kunder.

– Det är lätt att inspirera dem till köp och älskar att bli presenterade färdiga outfits och garderober, säger Anna Ullman Sersé.

Även om Joy har en begränsad fysisk försäljning i samarbete med Viking Line och ett Showroom i Eskilstuna som har öppet några timmar i veckan, så har man inga planer på att starta fysiska butiker.

– När vi har knäckt hur vi säljer digitalt till den här målgruppen blir det enklare att expandera än att öppna massa butiker, avslutar Anna Ullman Sersé.

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev