Affärsutveckling
Interna strider skakade Coop inför lanseringen av Xtra: ”Det har varit en minst sagt stökig tid”
Publicerad: 11 februari 2022, 09:54
Konflikter och försäljningsras blev resultatet av storaffären där Coop köpte Netto. Det resulterade i den nya lågprissatsningen Xtra, avslöjar Dagligvarunytt.
Coop tog över Netto i en historisk affär – men det stora jublet övergick kort därpå i försäljningsras och konflikter. Det är bakgrunden till att Coop valde att satsa på nya lågpriskedjan Xtra, enligt en granskning i Dagligvarunytt.
Coop Butiker och Stormarknader (CBS) tog sommaren 2019 över Nettos då 162 svenska butiker och 111 butiksfastigheter i en av de största affärerna någonsin i dagligvaruhandeln.
Därmed skulle Coop stärka positionen på en alltmer konkurrensutsatt marknad där framgångsrika lågprisaktörer som Willys och Lidl vunnit allt mer mark.
Men Coop tvingades till snabba konverteringar av butikerna – och under det arbetet blossade konflikter upp inom federationen, enligt Dagligvarunytt. Därefter började kedjan att tappa kunder.
– Samma dag som vi hade nyinvigning försvann alla nysvenskar. Det är beklagligt att Coop har en så svag position bland dessa, säger en butikschef till Dagligvarunytt.
Enligt Dagligvarunytt fanns en djup oenighet kring hur konserveringarna av butikerna skulle gå till. Det fanns också ett missnöje kring att CBS och Coop Vardagshandel valde namnet Coop på butikerna som tidigare hette Netto med tanke på den svaga prisimagen.
– Läget var så infekterat att Coop Väst under den här tiden till och med hotade att lämna Coop, säger en uppgiftslämnare till Dagligvarunytt.
Läs hela granskningen på dagligvarunytt.se: Försäljningsras, bråk och hot om avhopp – här är okända spelet bakom Coops nya storsatsning