Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Affärsutveckling

Hemmakväll slutar helt med hyrfilm – nu ligger allt fokus på godis

Publicerad: 26 oktober 2020, 13:18

Hemmakväll fortsätter transformationen från film– till godisspecialist. Från och med 1 november så slutar kedjan helt med filmuthyrning.


Ämnen i artikeln:

DagligvarorMedia och underhållningHemmakvällSortiment

Läs mer: Nya greppen lyfte godiskedjan under krisen: ”Större omnikanalnärvaro”

– Att sluta hyra ut film känns som ett naturligt steg. Naturligtvis är det lite känslosamt och slutet av en era, men vi ser positivt på framtiden och fortsätter växa, säger Marco Trajkovic´, affärsområdeschef för livsmedel och underhållning, i en kommentar.

När streamingtjänsterna konkurrerade ut hyr- och köpfilmsmarknaden för några år sedan bestämde sig Hemmakväll för att fokusera på godis i stället.

– Naturligtvis minskade omsättningen efter ompositioneringen, framför allt initialt, men den har i stora drag nu kompenserats med andra kategorier. Varumärkesmässigt förknippar våra kunder nu Hemmakväll med lösgodis och är väldigt lojala, nöjda och engagerade. Internt har det parallellt inneburit en stor kulturell förändring, där resan fortsätter, säger vd Ulrika Wallberg.

Uthyrning av film har funnits kvar i flera butiker. En minskad efterfrågan kombinerat med ett minskat filmutbud på grund av pandemin gör att Hemmkväll från 1 november slutar att hyra ut helt.

– Pandemin har dock bara påskyndat ett beslut vi ändå skulle tagit, säger Marco Trajkovic´

I dag är det så liten del av verksamheten att det inte kommer att påverka omsättningen i någon högre grad.

Den som hyr film från Hemmkväll under oktober månad får behålla den och kommer inte att behöva lämna tillbaka filmen.

Läs mer: Från film till konfektyr och upplevelser – så ska Ulrika Wallberg ta Hemmakväll in i den nya tiden

Daniel Norman

Redaktör

daniel.norman@bonniernews.se

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev