Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Affärsutveckling

Här fortsätter Interflora att ha öppet – efter stängning: ”Redan många butiker som visat stort intresse”

Publicerad: 13 oktober 2022, 11:55

Inledningsvis kommer två Interflora-butiker att vara öppna som obemannade efter ordinarie öppettider.

Foto: Pressbild

Interflora satsar på obemannat. Inledningsvis kommer två av kedjans butiker fortsatt att ha öppet efter ordinarie stängning. ”Det är redan många butiker som visat stort intresse för att addera tekniken”, säger vd Nina Lindvall.

Ämnen i artikeln:

InterfloraLifvs

Daniel Norman

daniel.norman@bonniernews.se


Melanders Blommor i Stockholm och Johannesbergs Blomsterhandel i Lidköping som bägge tillhör Interflora blir delvis obemannade.

– Det är en naturlig utveckling av butiksdriften för att öka både servicegraden mot våra kunder såväl som att skapa bättre och hållbara arbetstider för våra butiker. Det här är helt enkelt en satsning av flera för att öka flexibiliteten i vårt erbjudande mot kund, säger Nina Lindvall till Market. 

Hon ser stor potential i konceptet.  

– Det här öppnar upp möjligheten att vara relevant och tillgänglig när kunden behöver köpa eller hämta upp gåvan på väg till exempelvis en middagsbjudning eller andra fysiska event. Vi har sett många exempel i bland annat Danmark med olika lösningar såväl som olika inriktning och öppettider som fungerat mycket framgångsrikt.

LÄS OCKSÅ: Flera bolag vill komma åt Lifvs teknik: ”Håller just nu på att 'onboarda' ett antal aktörer” 

Nina Lindvall, vd för Interflora.

Foto: Pressbild

Efter lanseringen i Stockholm och Lidköping kommer fler butiker att få konceptet. 

– Ja, det är redan många butiker som visat stort intresse för att addera tekniken i sina butiker för att kunna utöka sina öppettider, säger Nina Lindvall som berättar att utrullningen kommer att ske successivt under november månad. 

Kommer vi att få se helt obemannade Interflora framtiden? 
– Det tror jag. Jag drömmer om en studio där floristerna skapar och producerar buketter på morgonen och kunderna sedan kan köpa och hämta upp dessa när det passar dem.

Bakom tekniken står Storekey med Lifvs-grundaren Daniel Lundh i spetsen. 

– Vi ser verkligen fram emot detta samarbete. Utöver alla de fördelar butiken kommer att få tack vare tekniken, som att till exempel att kunna förlänga öppettider, så ser vi verkligen fram mot vad detta kan innebära för människan bakom butiken, floristen, säger han i en kommentar. 

LÄS OCKSÅ: Interflora breddar verksamheten med ny e-handelssajt: ”Ett naturligt steg”

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev