Affärsutveckling
Han får nytt toppjobb – när Stadium stuvar om i ledningen
Publicerad: 26 augusti 2021, 05:00
Daniel Löfkvist, i dag vd för Stadium outlet, blir operativ chef och vice vd för Stadium-koncernen.
Stadium gör en omorganisation. Vd:arna för de enskilda varumärkena försvinner. ”På det här sättet kan vi nyttja kompetenser och resurser på allra bästa sätt”, säger koncern-vd Karl Eklöf.
Ämnen i artikeln:
StadiumLÄS MER: Eklöf om att tappa toppchefen till Coop: ”Jobbat 25 år på Stadium”
I samband med det väljer Stadium att göra en större omorganisation av ledningen.
– Vi har haft en fungerande ledningsmodell i många år där Stadium och Stadium Outlet gjort en fantastisk resa och nu är det läge att dra nytta av viktiga kompetenser tvärfunktionellt i koncernen. Siktet är fortsatt inställt på tillväxt och det här är ett steg mot ännu mer effektivt nyttjande av kompetenser och resurser, säger Karl Eklöf.
I stället för att ha två ledningar för respektive varumärke ska det enbart finnas en ledningsgrupp som jobbar med bägge.
När Magnus Wåhlander lämnar koncernen ersätts han inte.
Daniel Löfkvist, som i dag är vd för Stadium Outlet, blir i stället operativ chef (COO) och vice vd för hela koncernen.
Inköpschefen Miranda Nanhed får det övergripande ansvaret för hela koncernens sortiment och produktion och Pino Roscigno, kommersiell- och varumärkeschef, tar ansvar för försäljningen online för både Stadium och Stadium Outlet samt för varumärket.
– Övriga ledningsfunktioner har redan arbetat tvärfunktionellt under ett antal år och den här förändringen är ett exempel på hur vi tar varje tillfälle vi får för att förenkla och hela tiden anpassa oss. På det här sättet kan vi nyttja kompetenser och resurser på allra bästa sätt vid varje enskilt tillfälle, säger Karl Eklöf.
Den nya organisationen gäller från och med 1 september.
LÄS MER: Intervju: Karl Eklöf om kärleken till fysisk butik, starka starten på året – och stora hyresrabatten: ”Erbjöds det dubbla”