Affärsutveckling
Freddy Sobins första drag - ingår nytt partnerskap: ”Vill stärka lågprispositionen”
Publicerad: 9 maj 2023, 07:44
Freddy Sobin och Steinar J. Olsen.
Foto: Renata Gapsa
För exakt en vecka sedan klev Freddy Sobin in som vd på sin nya arbetsplats XXL. Nu låter sportjätten meddela ett nytt strategiskt partnerskap med ett känt varumärke.
Redan i slutet av fjolåret blev det klart att Freddy Sobin lämnade vd-stolen hos skönhetsjätten Kicks för att istället leda XXL. Han började dock inte tjänsten förrän i förra veckan.
LÄS OCKSÅ: Toppchefernas tunga extraknäck – vd:n självkritisk: ”Kanske lite för många”
Trots det färska ledarskapet kan XXL nu meddela att man ingår ett nytt strategiskt partnerskap med ett känt norskt varumärke.
Det handlar om Stormberg, som tillverkar friluftskläder och har sitt säte i norska Kristiansand.
– Stormberg och XXL känner varandra väl genom många års samarbete. Stormberg var leverantör redan när XXL etablerades 2001. Vi ser fram emot detta partnerskap som innebär ett ännu närmare samarbete mellan företagen, säger Stormbergs grundare Steinar J. Olsen i ett uttalande.
Samarbetet innebär att Stormberg kommer att utveckla och producera skor, kläder och annan sportutrustning för XXL:s räkning. Produkter som sedan säljs i butik och online både i Sverige, Norge och Finland.
– Stormberg är ett av de starkaste varumärkena inom sport och friluftsliv i Norge och är dessutom extremt bra på hållbarhet. Det stämmer dels väl överens med XXL:s hållbarhetsstrategi, där vi både kan och vill göra mer, och dels med ambitionen att erbjuda de bästa varumärkena till lägsta priser, säger XXL:s nytillträdde vd Freddy Sobin om samarbetet.
Det nya samarbetet ligger i linje med vad XXL tidigare kommunicerat kring en utökad satsning på egna varumärken.
– Vi vill stärka lågprispositionen för XXL och erbjuda konsumenterna mer konkurrenskraftiga produkter till låga priser. Nu har vi möjlighet att ta tillbaka marknadsandelar inom ett viktigt segment. Samtidigt är detta också en viktig investering för att stärka XXLs marginaler, kommenterar Freddy Sobin.
Stormberg har i dagsläget 24 fysiska butiker där merparten, 22 av dem, är placerade i Norge och två i Sverige.
Detaljhandel, såväl fysisk som digital, har under de senaste åren genomgått stora förändringar. Från en pandemi då e-handeln växte kraftigt till ett 2022 som präglats av prismedvetna kunder.
– Ett bra sätt att möta dessa förändringar är starka och hållbara partnerskap, med låga kostnader genom hela värdekedjan till nytta för konsumenten. Stormberg kommer ställa hela sin produktionsapparat, som byggts upp under 25 år, till XXL:s förfogande. Vi kommer att utveckla både kläder, skor och sportutrustning, samtidigt som vi fortsätter vår egen distribution, säger Steinar J. Olsen.
Parallellt med det affärsrelaterade partnerskapet köper även XXL 15 procent av aktierna i Stormbergs norska och svenska verksamhet.
– Vi är glada över att få in Nordens största sportkedja som minoritetsägare. Partnerskapet kommer att ge en grund för tillväxt och möjlighet att ytterligare stärka företagens fokus på hållbarhet och inkluderande arbetsliv, säger Stormbergs grundare Steinar J. Olsen om köpet.
Så här kommenterar Freddy Sobin det:
– Det ska bli spännande att kombinera Stormbergs design- och produktionskompetens med XXL:s kärnkompetens; att driva retail. Jag är övertygad om att det är en bra matchning. Vi kommer så småningom också att se över möjligheten till fler satsningar tillsammans.
LÄS OCKSÅ: Tv-profilen sticker upp – och gör e-handelssuccé: ”Jag är besatt av väderprognoser”