Affärsutveckling
Förre Kicks-vd:n ska utveckla Åhléns skönhetsaffär – när ytterligare ett band kapas till förra ägaren
Publicerad: 25 augusti 2022, 11:32
Åhléns avbryter samarbetet med Axel Johnson-ägda Axbeuatyhouse. I stället utvecklas inköpsorganisationen internt. Kicks tidigare vd Pontuz Bjelfman ska leda arbetet.
Ämnen i artikeln:
ÅhlénsEfter ägarbytet avbryter Åhléns samarbetet med Axbeuatyhouse, där inköp inom skönhetsområdet gjordes tillsammans med koncernkollegan Kicks.
Den del av organisationen som tillhör Åhléns blir i stället en intern angelägenhet.
– Skönhetsaffären är viktig för Åhléns och för våra kunder. Vi ska bli den självklara destinationen för både produkter och tjänster inom skönhet. Vi tar nu ett samlat grepp över hela vårt erbjudande i egen regi, vilket är mycket positivt. Vår affärsverksamhet inom skönhet fortsätter som vanligt och jag är mycket glad över att driva den och hela Åhléns fortsatta utveckling framåt. Genom att vi hämtar hem skönhetsaffären öppnar det upp för stora möjligheter för förbättring och utveckling vad gäller inköp, leverantörsrelationer och inte minst för vårt skönhetserbjudande till kund, säger nytillträdde vd:n och huvudägaren Ayad Al-Saffar.
Drygt 20 medarbetare berörs. Själva affären omsätter 1,7 miljarder kronor. Tanken är att verksamheten nu ska utvecklas internt – och Ayad Al-Saffar har plockat in ett bekant ansikte för att göra det.
LÄS OCKSÅ: Ayad Al-Saffar plockar in tidigare parhästen – ska utveckla Åhléns kronjuvel
Pontuz Bjelfman var med och byggde upp Åhléns skönhetsaffär för att sedan gå vidare till att vara vd för Kicks i 14 år.
– Jag är otroligt glad och hedrad att få arbeta med Pontuz och att ha honom med på Åhléns framtida resa och är övertygad om att Åhléns skönhetsaffär nu kommer att utvecklas starkt under Pontuz erfarna ledning, säger Ayad Al Saffar.
Arbetet inleds omgående.
–Jag blev väldigt nyfiken när Ayad ringde. Åhléns har en unik position och en stor potential och jag är glad att vara tillbaka i företaget. Med min erfarenhet är jag övertygad om att jag kommer att bidra till att Åhléns växer och att skönhetserbjudandet stärks som kundernas förstahandsval, säger Pontuz Bjelfman.
LÄS OCKSÅ: Ayad Al-Saffar vill ha kortare beslutsvägar – byter ut hela Åhléns ledning