Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Affärsutveckling

Fem satsningar som ska göra giganten ännu större: ”Trycker på gaspedalen”

Publicerad: 27 augusti 2020, 06:10

Foto: Elgiganten

Elgiganten slog rekord i både omsättning och resultat under det förra räkenskapsåret. Elektronikkedjan fortsätter att utveckla sortimentet av både produkter och tjänster. ”Nu trycker vi på den riktiga gaspedalen”, säger vd Niclas Eriksson. Här är årets satsningar.


Ämnen i artikeln:

ElgigantenSortiment

Elgigantens nettoomsättning ökade med 5,9 procent under förra räkenskapsåret, vilket innebar ett nytt omsättningsrekord.

– Vi slår tre nya rekord. Vi slår nytt omsättningsrekord, nytt resultatrekord och det viktigaste är att vi har ett nytt kundnöjdhetsrekord.

Läs mer: Elgiganten växer: ”Vårt resultat tror jag kommer chocka branschen”

Elgiganten behåller eller tar marknadsdelar inom alla produktsegment. Nu fortsätter de att öka sortimentet av både produkter och tjänster.

Under förra året ökade sortimentet till 40 000 produkter. I år ska det upp till 100 000.

– Vår målbild är att vi ska vara det naturliga valet för dig som konsument. Vi ser att individualismen ökar och därför ska vi fortsätta att bredda urvalet.

Så fortsätter Elgiganten vässa erbjudandet

Etablerar fler fysiska butiker

Under förra året satsade Elgiganten 115 miljoner kronor på nya butiker. I år lanseras ytterligare åtta nya butiker.

De nya butikerna kommer att öppna i både storstäder och på mindre orter. Exakt var de olika butikerna öppnar kommer att släppas löpande under året.

– Det vi ser på kundmönstren är att det är våra tre storstäder som förväntas växa över tid, i synnerhet Stockholm. Då blir det extra viktigt att kunna erbjuda ett uppdaterat koncept där.

Ökar utbudet av produkter och tjänster

Elgiganten kommer att öka tjänsteutbudet i butikerna. Bland annat kommer de att lansera reparationsverkstäder i butik och satsar på att utbilda personal för att kunna ge bättre rådgivning.

–  Vi vet att kunden använder ungefär 40 procent av kunskapen som finns i en produkt. Men man betalar för 100 procent. Så våran brygga är att vi måste lära kunden ännu mer om produkterna.

Elgiganten har satsat mycket på konceptet ”collect at store”. Hälften av kunderna som handlar på hemsidan väljer att hämta produkterna i butik. Nu satsar de ytterligare på sin omnikanal.

– Vi investerar 450 miljoner på att byta ut alla system på Elgiganten för att kunna koppla samman allt. Du kommer att kunna kombinera kanalerna på ett helt annat sätt än du någonsin har kunnat förut.

Satsar på att hjälpa kunden i hemmet

Utvecklingen av digitaliseringen gör att produkterna blir allt mer komplexa för kunderna att använda. Därför satsar Elgiganten på att öka utbudet av tjänster och rådgivning för att hjälpa kunderna att integrera den nya tekniken.

– Vi kommer att lansera tjänster som överhuvudtaget inte finns ännu under det här året. Vi kommer att ta oss ännu närmare konsumenternas hem och fungera som rådgivare även i hemmet med de tjänster som vi lanserar.

Lanserar nytt koncept för B2B

Elgiganten kommer att lansera ett nytt koncept – B2B Pro – som riktar sig mot försäljning till företag. Företagen kommer att kunna uppleva ett utvalt sortiment via hemsidan eller i shop in shop-butiker med speciella avdelningar för företag.

– Det är något som inte finns ute i samhället i dag och jag tror att det kommer att fylla en viktig funktion för de små och mellanstora företagen.

Ny satsning för hållbarhet

Elgiganten satsar på hållbarhet tillsammans med kunden. Bland annat kan kunden få hjälpa att ta bort persondata för att kunna sälja produkter på andrahandsmarknaden.

– Vi kommer att lansera ett helt nytt hållbarhetskoncept. Vi upplever att många bolag bara arbetar med hållbarhet internt men vi ska kombinera det med kunden för att se hur vi på alla sätt kan bidra till en mer hållbar framtid.

Läs mer: Fortsatt stark försäljning av hemelektronik – men mer fokus på nöje

Julia Forsberg

Reporter

julia.forsberg@bonniernews.se

Ämnen i artikeln:

ElgigantenSortiment

Dela artikeln:


Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev

Se fler branschtitlar från Bonnier News