Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Affärsutveckling

Cervera siktar på Europa – vd:n om förändringsresan och vägen framåt

Publicerad: 20 oktober 2021, 09:54

Cerveras vd Peter Rimbäck, en av talarna på Retail Arena.

Foto: Pax Engström Nyström

Från butikskedja med e-handel till en e-handlare med butiker. En kedja som lyckats med konststycket att vända på steken är köks- och heminredningsaktören Cervera. På Retail Arena berättar vd Peter Rimbäck om resan hittills och blickar vidare mot Europa.


Ämnen i artikeln:

Cervera

När Peter Rimbäck tillträdde som vd för Cervera insåg han att kedjan hade ett starkt varumärke, men ofta förlorade matchen mot de rena e-handlarna. 

En viktig nöt att knäcka var att bli tillräckligt bra för att förtjäna kundernas hjärta.

– Vi identifierade fem ronder som vi måste vinna. Dessa var kategori, varumärke, tillgång, synlighet och ett valbart pris. 

Att vara bäst enbart online räcker inte. Inte heller går det att bara vara bäst i fysisk butik, resonerar Peter Rimbäck. Online innebär det ett brett utbud , valbart pris, unika produkter och snabba leveranser. I den fysiska butiken gäller det även att ge den bästa kundupplevelsen.

– Vi har även en ambition att ha den bästa omnikanallösningen. 

Och strategin verkar ha fungerat. På 18 månader har e-handeln ökat från 100 miljoner kronor till 600 miljoner. Parallellt med detta har köpen ökat i fysisk butik.

När Peter Rimbäck förklarar vad som drivit försäljningsökningen betonar han vikten av att inte vara ”det ena eller det andra”, utan att vara ”både och”. 

Det innebär att vara både visionära och granulära, att jobba både datadrivet och agilt, att ha både storsäljare och unika produkter i sortimentet samt att finnas både som e-handel och som fysisk butik.

Sedan i somras ägs Cervera av norska norska koncernen Kibord och har butiker i Sverige, Norge och Finland. 

När Peter Rimbäck blickar mot framtiden ser han två huvudspår. Det ena är en möjlig internationell expansion med målet att bli Europas ledande aktör för kök och hem. Det andra är ökade satsningar på hållbarhet. 

– Hållbarhet blir en allt viktigare del av vårt DNA och en allt viktigare del för att vinna våra kunders hjärtan. 

 

Helen Preutz

Reporter

helen.preutz@bonniernews.se

Ämnen i artikeln:

Cervera

Dela artikeln:


Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev