Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Affärsutveckling

Börsnotering kan vara en väg framåt för den tidigare postorderjätten

Publicerad: 17 augusti 2021, 08:34

Ellos Group fortsätter att växa.

Foto: Daniel Norman

Ellos Group fortsätter att växa. Samtidigt har den strategiska översynen av koncernen inletts där ägaren, FNG Nordic, ser en börsnotering som en möjlig väg framåt. ”Inga beslut har fattats”, säger vd Paul Lembrechts.


Ämnen i artikeln:

Ellos

LÄS MER: Efter turbulensen – nu ska nya och gamla ägaren hitta vägen framåt för Ellos 

Ellos Group, med varumärkena Ellos, Jotex, Stayhard och Homeroom, omsatte 852,9 miljoner kronor under det andra kvartalet, en tillväxt på 11,8 procent. 

Sett till första halvåret ökar försäljningen med 19,9 procent till 1 683,2 miljoner kronor. 

– Vi är glada över att se en fortsatt ökning av kunder på våra e-handelsplatser. Såväl hem- som modekategorierna växer under halvåret, trots ett starkt andra kvartal 2020 då i synnerhet heminredning och produktkategorier kopplade till kundernas ökade tid i hemmet hade en betydande tillväxttakt. Vi kan konstatera att våra marknadsföringsinvesteringar ger resultat, säger Paul Lembrechts i en kommentar. 

Samtidigt påverkar ökade kostnader för marknadsföring rörelseresultatet negativt. För andra kvartalet redovisar koncernen ett resultat på 19 miljoner kronor, det ska jämföras med ett resultat 105,7 miljoner kronor samma period i fjol. 

I delårsrapporten lyfts ökade försäljningskostnader, främst på grund av ökade kostnader för marknadsföring, fram som en förklaring till försämringen. Även de administrativa kostnaderna har ökat. 

För hela första halvåret av 2021 redovisar Ellos Group ett rörelseresultat på 26,6 miljoner kronor, en försämring med 67,2 procent från i fjol. 

Den strategiska översynen av Ellos Group har nu inletts.  

– Översynen inkluderar utvärdering av förutsättningar för en möjlig börsnotering som ett strategiskt alternativ. Inga beslut har fattats utan vi kommer att informera om och när ett sådant beslut tas, säger Paul Lembrechts. 

Samtidigt har koncernen rekryterat fler nya medlemmar till styrelsen. Arthur Engel, som tidigare bland annat varit vd för Björn Borg, har tagit över som styrelseordförande. Ytterligare tre nya namn återfinns i styrelsen. 

– Utökningen av styrelsen är en naturlig del av Ellos Groups utveckling och de nyutnämnda ledamöterna tillför betydande kompetens och erfarenhet inom framför allt affärsutveckling, digitalisering och internationalisering samt värdefulla nya perspektiv, säger Paul Lembrechts.

LÄS MER: Stark starkt på året för e-handelskoncernen – så hög var tillväxten 

Daniel Norman

Redaktör

daniel.norman@bonniernews.se

Ämnen i artikeln:

Ellos

Dela artikeln:


Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev

Se fler branschtitlar från Bonnier News