Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Affärsutveckling

Bolist vill stärka sin identitet – lanserar nytt koncept: ”Öka igenkänning”

Publicerad: 9 december 2021, 07:25

Bolist Nordemans i Bredbyn i Önrskökdsvik är en av de första butikerna att få det nya konceptet.

Bolist lanserar ett nytt butikskoncept. Syftet är att skapa en tydligare kedjeidentitet. ”En del i ett pågående varumärkesarbete”, säger marknadschefen Eddie Andersson.


Ämnen i artikeln:

Bolist

Bolist har tagit fram ett nytt butikskoncept. Syftet är att skapa en tydligare kedjeidentitet samtidigt som man gör det lättare för kunderna att hitta det de söker i butiken. 

– Det nya butikskonceptet är en del i ett pågående varumärkesarbete som syftar till att etablera en tydligare position på marknaden. I samband med detta arbete har vi även tagit fram en ny ”payoff” - ”Bolist - Sveriges närmaste byggvaruhus”, då vi med våra närmare 160 varuhus från Ystad till Haparanda, som drivs av engagerade entreprenörer på den lokala orten, alltid finns nära våra kunder, säger Eddie Andersson i en kommentar. 

Inomhus har den orangea färgen tonats ned i skyltmaterialet för att inte ta för mycket fokus från produkterna.

I det nya konceptet jobbar kedjan med ett mer enhetligt grafiskt uttryck. 

Inomhus har till exempel skyltningen försetts med en ny bakgrund där den orangea färgen har tonats ned och ersatts med en lugnare färgsättning för att ge mer fokus åt produkterna. 

Utomhus får den orangea färgen ta mer plats för att skapa en tydligare kedjeidentitet. 

Belysningen har sett över för att skapa en bättre känsla vilket ska leda till ökad försäljning men också för att minska kostnaderna och påverkan på miljön. 

Utomhus är Bolist klassiska orangea färg fortfarande i fokus i ett led att stärka kedjeidentiteten.

Bolist Nordemans i Bredbyn i Örnsköldsvik och Bolist i Alunda är först ut med att få det nya konceptet. Detta i samband med att butikerna flyttats till nya lokaler. 

Tanken är att konceptet ska rullas ut löpande till samtliga butiker som är anslutna till kedjan. 

– Konceptet syftar till att skapa en tydligare kedjeidentitet och igenkänning, men det är viktigt att det anpassas till våra handlares lokala förutsättningar och kundernas behov. Vi tror på den lokala handeln och därför är det viktigt för oss att utveckla våra byggvaruhus, säger kedjechefen Magnus Hemmingberg. 

Daniel Norman

Redaktör

daniel.norman@bonniernews.se

Ämnen i artikeln:

Bolist

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev