Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Affärsutveckling

Blocket fimpar annonsavgiften: ”På allvar ta upp kampen med den traditionella e-handeln”

Publicerad: 30 maj 2022, 08:18

Blockets vd Robin Suwe.

Foto: Andreas Äijä

”Nu vill vi på allvar ta upp kampen med den traditionella e-handeln.” Det säger Blockets vd Robin Suwe. Efter 25 år blir det gratis för privatpersoner att sälja saker i några av de mest populära kategorierna.


Ämnen i artikeln:

Second hand

Blocket plockar bort annonskostnaden för privatpersoner i ett stort antal kategorier. I stället för att betala mellan 15 och 30 kronor blir det gratis att sälja allt från möbler och inredning till kläder, skor och elektronik. 

– Det här är ett historiskt beslut som vi fattar för att boosta den cirkulära handeln och bidra till att ännu fler saker får ett längre liv, säger Robin Suwe. 

Blocket har i dag fem miljoner besökare i veckan. Varje dag finns runt 500 000 annonser på sajten. Förra året omsatte bolaget över en miljard kronor. 

Med förändringen tror Blocket att antalet annonser samt besökare kommer att öka kraftigt. 

– Nu vill vi på allvar ta upp kampen med den traditionella e-handeln och visa att det går att göra det lika enkelt, tryggt och smidigt att klicka hem något begagnat som något nytt, säger Robin Suwe.

Samtidigt lanseras en rad nya tjänster som ska förenkla affärer på sajten. En nyhet är en köp direkt-funktion genom vilken köparen direkt kan klicka hem det den vill ha. 

– Det här är starten på en värld av tjänster och produkter som vi kommer att fortsätta utveckla tillsammans med våra användare. Att kolla Blocket först ska bli en lika självklar reflex som att inte kasta batterier i soporna - oavsett om du behöver bli av med något du inte använder eller köpa något du behöver, säger Robin Suwe.

Daniel Norman

Redaktör

daniel.norman@bonniernews.se

Ämnen i artikeln:

Second hand

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev